Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:

Utwory do ćwiczeń 1–2

Czesław Miłosz Haiku

Oddaj wierzbie
Całą nienawiść, całe pożądanie
Twego serca.

mił Źródło: Czesław Miłosz, [w:] tegoż, Haiku.
Czesław Miłosz Haiku

Koniec podróży –
Ciągle żyję tu – tu,
Tego jesiennego wieczora.

mił Źródło: Czesław Miłosz, [w:] tegoż, Haiku.
Czesław Miłosz Haiku

Jakże chciałbym zobaczyć
Między kwiatami o świcie
Twarz Boga.

mił Źródło: Czesław Miłosz, [w:] tegoż, Haiku.
31
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z haiku japońskiego poety Basho, twórcy gatunku. Udowodnij, że mają one charakter filozoficzny.

R1TDp5qUInO0L
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 2

Czesław Miłosz, we Wprowadzeniu do zbioru Haiku, pisze:

Czesław Miłosz Haiku

Z każdego haiku da się odgadnąć całą sytuację piszącego. […] Nagle ukazuje się człowiek w danej chwili i miejscu, nie musi opowiadać o sobie, ale właśnie pewna bezosobowość, zaczerpnięta z japońskich wzorów, ukazuje go całego w jednym błysku, jak w świetle fleszu.

miło Źródło: Czesław Miłosz, Haiku, Kraków 1992, s. 17.

Wybierz jedno z trzech zamieszczonych powyżej haiku i wyobraź sobie, kim jest człowiek, który je stworzył. Umieść informacje o nim na mapie myśli.

RNevr6bXNf2Q2
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Autor haiku
    • Elementy należące do kategorii Autor haiku
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
      Koniec elementów należących do kategorii Autor haiku
RVST6XeNWe6XS
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3
R1coDoL9CnAO7
Określ prawdziwość poniższych stwierdzeń. Ryszard Krynicki debiutował zbiorem opowiadań.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ryszard Krynicki jest przedstawicielem Nowej Fali. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ryszard Krynicki w latach siedemdziesiątych XX w. miał pełną swobodę publikowania swoich utworów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poezja Ryszarda Krynickiego ewoluowała od pokory i wyciszenia do buntu i krzyku. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RbCpe7AqEsPSY1
Ćwiczenie 4
Spośród poniższych polskich twórców wybierz tych, którzy byli przedstawicielami Nowej Fali. Możliwe odpowiedzi: 1. Wisława Szymborska, 2. Jarosław Iwaszkiewicz, 3. Ryszard Krynicki, 4. Jan Lechoń, 5. Adam Zagajewski, 6. Antoni Słonimski, 7. Marcin Świetlicki, 8. Stanisław Barańczak, 9. Ewa Lipska
RTNOVS81uDhv41
Ćwiczenie 5
Które z wymienionych cech są charakterystyczne dla gatunku haiku? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. utwór 17-zgłoskowy o podziale na trzy wersy 5-7-5-zgłoskowe, 2. brak środków stylistycznych, 3. rymy okalające aba, 4. częste odwołania do świata przyrody, 5. wydarzenia dziejące się „tu i teraz”, 6. wrażenie ulotności, 7. charakter dydaktyczny, 8. powiązanie z malarstwem, 9. krótka, skondensowana forma

Wiersz do ćwiczeń 4–6

Ryszard Krynicki Issa

Danusi i Adamowi

IssaIssaIssa, o którym niedawno czytałem,
że choć cierpiał niedostatek i biedę
to szczęśliwie dożył starości,
mówi w jednym ze swoich
nieprzetłumaczalnych wierszy:
„Pnij się ślimaczku,
na górę Fudżi
ale powoli”. Powoli.

Nie śpieszcie się słowa i serca.

issa Źródło: Ryszard Krynicki, Issa, [w:] tegoż, Wiersze wybrane, Kraków 2015, s. 151.
Issa
11
Ćwiczenie 6

Po zapoznaniu się z utworem Issa określ, jaką funkcję ma zacytowany w nim wiersz haiku.

RZ7sfJBr1TZl1
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Dlaczego Ryszard Krynicki używa słowa „nieprzetłumaczalny”, skoro podaje brzmienie cytowanego utworu w języku polskim? Wyjaśnij, jak rozumiesz to określenie.

Rl3eFXSeA5x8i
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Nazwij środek stylistyczny obecny w ostatnim wersie utworu. Określ jego funkcję.

RxTmEFgaMHBlD
(Uzupełnij).