Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Anioł nadzorca. Relacja władza – obywatel w opowiadaniu Sławomira Mrożka „Wina i kara

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
7) rozumie pojęcie groteski, rozpoznaje ją w tekstach oraz określa jej artystyczny i wartościujący charakter;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) rozpoznaje mitologizację i demitologizację w utworach literackich, rozumie ich uniwersalny charakter oraz rolę w interpretacji;
Lektura obowiązkowa
26) Sławomir Mrożek, wybrane opowiadania;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wymienia charakterystyczne cechy opowiadań Sławomira Mrożka;

  • analizuje sposób budowania groteskowego świata przedstawionego w opowiadaniu Wina i kara;

  • interpretuje alegoryczny sens opowiadania Wina i kara.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Anioł nadzorca. Relacja władza – obywatel w opowiadaniu Sławomira Mrożka Wina i kara”. Prosi o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.

  2. Tydzień przez lekcją nauczyciel prosi o przeczytanie opowiadania Sławomira Mrożka Wina i kara.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyrażenie „anioł stróż”. Uczniowie tworzą mapę myśli i zapisują wszystkie pomysły na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi i komentuje.

  2. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o głośne odczytanie informacji z sekcji „Przeczytaj”. Zadaniem uczniów jest ustalenie cech opowiadań Mrożka. Każdy uczeń otrzymuje dwie kartki, na których zapisuje swoje pomysły. Nauczyciel zbiera do pudełka odczytane propozycje i komentuje.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, by podzieli się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji związanej ze sposobem budowania groteskowego świata w opowiadaniu Wina i kara. Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium.
    Pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat (jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku naprowadzić uczniów). Nauczyciel wyjaśnia, że w tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji.
    Po zakończeniu dyskusji nauczyciel prosi chętne osoby o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów grupy dyskutującej.

  4. Nauczyciel wyświetla sekcję „Galeria zdjęć interaktywnych”. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Grupa 1 wskazuje najważniejsze funkcje, jakie przypisuje się aniołom w kulturze, natomiast grupa 2 wskazuje atrybuty oraz funkcje, które można przypisać aniołowi stróżowi z opowiadania Sławomira Mrożka Wina i kara. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne porównanie odpowiedzi grup, analiza i ocena pracy zespołów.

  5. Uczniowie dobierają się w pary i realizują ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wybrany uczeń głośno odczytuje pomysły. Ćwiczenia 5 uczniowie rozwiązują wspólnie w klasie. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i sprawdza spełnienie kryteriów sukcesu.

  2. Uczniowie indywidualnie wyjaśniają ćwiczenie 7. Nauczyciel stawia pytanie: Jaki morał płynie z opowiadania Wina i kara? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.

  3. Na zakończenie uczniowie wyjaśniają alegroryczny sens opowiadania Sławomira Mrożka.

Praca domowa:

  1. Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 9 w sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Sławomir Mrożek, Opowiadania, Kraków 1974.

  • https://culture.pl/pl/tworca/slawomir-mrozek

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” do podsumowania lekcji.