Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R91UZxjm8Zi3Z11
Ćwiczenie 1
Zaznacz związki frazeologiczne trafnie charakteryzujące zmianę w zachowaniu chłopczyka, którą chciał spowodować anioł stróż z opowiadania Wina i kara. Możliwe odpowiedzi: 1. dostać małpiego rozumu, 2. przekonać się na własnej skórze, 3. najeść się wstydu, 4. zejść na złą drogę, 5. pójść po rozum do głowy, 6. mieć więcej szczęścia jak rozumu, 7. posypać głowę popiołem, 8. wziąć się w garść, 9. bujać w obłokach, 10. chodzić jak szwajcarski zegarek
11
Ćwiczenie 2

Scharakteryzuj chłopczyka z opowiadania Wina i kara z perspektywy anioła stróża i obserwatora sytuacji. Wypisz cechy, którymi odznaczał się bohater na początku opowiadania i pod jego koniec.

R6M7CBZQpGTql
Cechy chłopca. Zawiązanie akcji Z punktu widzenia anioła stróża (Uzupełnij) Z punktu widzenia obserwatora (Uzupełnij). Rozwiązanie akcji Z punktu widzenia anioła stróża (Uzupełnij) Z punktu widzenia obserwatora (Uzupełnij).
1
RKNN4MYS9D0IB11
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Cenzor. Możliwe odpowiedzi: Alegoryczne znaczenie postaci chłopczyka. Przewrażliwiony rodzic. Możliwe odpowiedzi: Alegoryczne znaczenie postaci chłopczyka. wysłannik Boga. Możliwe odpowiedzi: Alegoryczne znaczenie postaci chłopczyka. Funkcjonariusz władzy totalitarnej. Możliwe odpowiedzi: Alegoryczne znaczenie postaci chłopczyka. Władca absolutny. Możliwe odpowiedzi: Alegoryczne znaczenie postaci chłopczyka. Wymagający nauczyciel. Możliwe odpowiedzi: Alegoryczne znaczenie postaci chłopczyka
1
Ćwiczenie 3
R8S8Vjyfv4EEg
Wskaż wszystkie alegoryczne znaczenia postaci anioła. Możliwe odpowiedzi: 1. cenzor, 2. przewrażliwiony rodzic, 3. wysłannik Boga, 4. funkcjonariusz władzy totalitarnej, 5. władca absolutny, 6. wymagający nauczyciel
RDjVxdFXYKG7N
Wskaż wszystkie alegoryczne znaczenia postaci chłopczyka. Możliwe odpowiedzi: 1. jednostka poddana władzy absolutnej, 2. niegrzeczne dziecko, 3. leniwy uczeń, 4. człowiek marnujący swoje możliwości, 5. cenzurowany twórca, 6. obywatel w państwie totalitarnym
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z fragmentem opowiadania Wina i kara i odszukaj w nim trzy środki artystyczne opisujące chłopczyka. Podaj ich nazwy i przykłady z tekstu oraz określ ich funkcję.
Zapoznaj się z fragmentem opowiadania Wina i kara i odszukaj w nim trzy środki artystyczne opisujące chłopczyka. Podaj ich nazwy i przykłady z tekstu oraz określ ich funkcję.
Wina i kara

Cichy, liliowy pokój dziecinny. Na łóżeczku, nie zmówiwszy paciorka, zasypia smacznie mały chłopczyk. […] przez cały dzień brnął znowu od jednego zła do drugiego. Wyjadał konfitury, garbił się, nie uważał i biegał. […] Od garbienia się do garbienia się, od biegania do biegania, od stłuczonego kolana do rozdartego ubranka staczał się mały nieszczęśnik. Nic nie mogło go powstrzymać.

awan2 Źródło: Wina i kara, [w:] Sławomir Mrożek, Opowiadania, Kraków 1974, s. 93.
R1FnfUNcgjL0B
Nazwa środka artystycznego (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Przykład (cytat) (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Do poniższych cech groteski dopisz ich przykłady z opowiadania Wina i kara.

R17OkR5FQozdT
obecność elementów fantastycznych (Uzupełnij) łączenie tragizmu z komizmem (Uzupełnij) obecność elementów absurdalnych (Uzupełnij) wyolbrzymienie spraw błahych (Uzupełnij) umniejszenie spraw doniosłych (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Odwołując się do fragmentu opowiadania Wina i kara, wyjaśnij, w jakim celu narrator stosuje w swojej wypowiedzi synkretyzm stylistyczny. Odpowiedź poprzyj przykładami z tekstu.

Wina i kara

I nagle gorycz wezbrała się w aniele. Jakże to? Czyżby Prawo w całym swoim łagodnym majestacie nic nie znaczyło wobec woli jednego malca? Fala uwielbienia dla Prawa wezbrała w nim i poruszyła równą falę niechęci do zła. Nadeszła chwila, gdy małe serce służebnika w miłości dla Sprawy zabiło silniej niż wielkie serce Sprawy samej. Z miłości do Prawa przekroczyć Prawo. To miara ofiarności. Oderwał dłoń od czoła, podszedł cicho do łóżeczka i silnie wypalił chłopczyka w ucho. […] Dobry duch zasmakował w nowej metodzie. Łatwość z jaką teraz osiągał to, co dawniej było nieosiągalne, […] olśniła go. Wkrótce odkrył, że metodę można znacznie udoskonalić, różnicując ciosy […]. A więc: za niedojedzenie obiadu do końca – cios tak zwany piwniczny, za garbienie się – blacha w czoło, za niezmówienie paciorka – faja, […] i inne.

awan3 Źródło: Wina i kara, [w:] Sławomir Mrożek, Opowiadania, Kraków 1974, s. 93.
R1Tn8aZz1lKcM
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z fragmentem opowiadania Wina i kara i na jego podstawie wyjaśnij w trzech‑czterech zdaniach motywy decyzji anioła o zmianie metody postępowania wobec chłopczyka.
Zapoznaj się z fragmentem opowiadania Wina i kara i na jego podstawie wyjaśnij w trzech‑czterech zdaniach motywy decyzji anioła o zmianie metody postępowania wobec chłopczyka.
Wina i kara

I nagle gorycz wezbrała się w aniele. Jakże to? Czyżby Prawo w całym swoim łagodnym majestacie nic nie znaczyło wobec woli jednego malca? Fala uwielbienia dla Prawa wezbrała w nim i poruszyła równą falę niechęci do zła. Nadeszła chwila, gdy małe serce służebnika w miłości dla Sprawy zabiło silniej niż wielkie serce Sprawy samej. Z miłości do Prawa przekroczyć Prawo. To miara ofiarności.

awan2 Źródło: Wina i kara, [w:] Sławomir Mrożek, Opowiadania, Kraków 1974, s. 93.
R1NWCoHXrNFwp
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Sformułuj w 2–3 zdaniach morał płynący z opowiadania Wina i kara.

R1CdB56z8HnqF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zinterpretuj paraboliczny sens wskazanych elementów opowiadania Wina i kara, odnosząc się do realiów politycznych i społecznych PRL.

R1dLkmWMyEwdi
Postawa anioła stróża wobec wyznawanych przez niego zasad: (Uzupełnij). Postawa anioła stróża wobec chłopczyka: (Uzupełnij). Rezultat zabiegów anioła stróża: (Uzupełnij).