Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Siatki sześcianu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje siatki sześcianu
analizuje zgodność narysowanej siatki z modelem i odwrotnie
oblicza pole powierzchni i objętość sześcianu, którego siatka jest dana
oblicza długości odcinków w sześcianie, którego siatka jest dana
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana
burza mózgów
rozmowa nauczająca
dyskusja
Formy pracy:
praca z całą klasą
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e–podręczniku
modele brył
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie lub wykonanie zdjęcia sześcianu w swoim otoczeniu.
Faza wstępna:
Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę kierowaną na temat siatek brył. Pyta, z czego składają się siatki sześcianu.
Nauczyciel pyta uczniów o własności kostki sześciennej. Prezentuje siatki kostki z „Wprowadzenia”. Zadaje pytanie kluczowe: Które z siatek mogą być siatkami takiej kostki?
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi o narysowanie różnych siatek sześcianu.
Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy na arkuszu kartonu.
Nauczyciel z uczniami dyskutuje na temat poprawności siatek i tego, czy wszystkie siatki zostały narysowane (z dokładnością do obrotu).
Nauczyciel przedstawia uczniom wszystkie siatki sześcianu w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się” dotyczące siatek sześcianów.
Nauczyciel przedstawia uczniom Aplet.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują wybrane przez nauczyciela polecenia z sekcji „Aplet” i ćwiczenia 6 – 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, udziela im wskazówek.
Nauczyciel prezentuje poprawne rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują samooceny spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Zapoznać się ponownie z Apletem.
Wykonać ćwiczenie 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet można wykorzystać jako przypomnienie wiadomości dotyczących sześcianów.