Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Wierność, zdrada, moralne koszty spiskowania. Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, na czym polega tragizm Konrada Wallenroda;
omówi koncepcję wallenrodyzmu;
wskaże w utworze środki artystyczne i omówi ich funkcje.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
plakat.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, mazaki, kolorowe gazety.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed zajęciami przypominają sobie lekturę Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza.
Uczniowie omawiają genezę utworu Konrad Wallenrod.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak rozumiecie pojęcie zdrady? Do jakich sytuacji, wydarzeń czy postaw odnosimy ten termin? Prosi o dyskusję w tym temacie oraz podawanie przykładów zdarzeń z historii, z życia, do których opisania używamy pojęcia zdrada.
Uczniowie zapoznają się z Wprowadzeniem i sekcją „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przytacza motto utworu: „Macie bowiem wiedzieć, że są dwa sposoby walczenia… trzeba być lisem i lwem”. Prosi uczniów o interpretację o wyjaśnienie, czym jest makiawelizm.
Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły. Każdy z nich ma do opracowania w formie plakatu inne zagadnienie:
- Konrad Wallenrod jako zdrajca.
- Konrad Wallenrod jako bohater.
- Tragedia czynu nieetycznego.
Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu, uczniowie wieszają plakaty w widocznym miejscu w klasie. Przedstawiciele grup omawiają przygotowane prace.Uczniowie w parach rozwiązują polecenia zawarte w sekcji „Audiobook”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy zamieszczone przy walizce i koszu.
Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Ćwiczenie 9 z e‑materiału: Maria Konopnicka w monografii poświęconej Mickiewiczowi zauważyła, że Konrad Wallenrod to nie apoteoza zdrady, to jej tragizm. Sformułuj argumentację, którą potwierdzisz wielowymiarowość tragizmu Konrada Wallenroda.
Materiały pomocnicze:
Danuta Wilczycka, Konrad Wallenrod Adam Mickiewicza, Lublin 2018.
Maria Janion, O genezie „Konrada Wallenroda”, „Pamiętnik Literacki” 1956, nr specjalny.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.