Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.

Uczeń:

5) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych; wykazuje różnice w ochronie praw na podstawie przepisów Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowego paktu praw socjalnych, gospodarczych i kulturalnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń

  • przedstawi podstawowe prawa i wolności zawarte w Międzynarodowym pakcie praw obywatelskich i politycznych;

  • charakteryzuje organizację Komitetu Praw Człowieka;

  • analizuje treść Protokołu fakultatywnego do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych;

  • wyjaśnia procedurę skargi indywidualnej do Komitetu Praw Człowieka i przeanalizujesz warunki jej dopuszczalności.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego;

  • burza mózgów;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: „Jak działa ciało traktatowe, czyli Komitet Praw Człowieka”.

  2. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z treścią Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz zrobienie notatek, które posłużą do aktywnego udziału w zajęciach.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych” i celów zajęć.

  2. Uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę pojęć, w której umieszczają podstawowe prawa i wolności zapisane w Międzynarodowym pakcie praw obywatelskich i politycznych. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią prezentacji multimedialnej przedstawiającej najważniejsze artykuły Protokołu fakultatywnego, zapisują problemy i pytania z nią związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę. Na koniec rozwiązują zadania 1–3 dołączone do multimedium w sposób indywidualny. Wspólne omówienie odpowiedzi.

  3. Dyskusja na temat fakultatywnego charakteru Protokołu do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych. Uczniowie przedstawiają swoje opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.

  4. Praca w grupach. Zespoły zapoznają się z przedstawionym przypadkiem skargi do KPC (materiały źródłowe do ćwiczeń 4–8 w sekcji „Sprawdź się”). Następnie wykonują ćwiczenia 4–8. Po zakończonej pracy przedstawiciele zespołów prezentują jej rezultaty. Następuje porównanie odpowiedzi i ustalenie wspólnej wersji.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

Praca domowa:

  1. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

  • Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r., isap.sejm.gov.pl.

  • Protokół fakultatywny do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych, uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 16 grudnia 1966 r. w Nowym Jorku, isap.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.