Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
5) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych; wykazuje różnice w ochronie praw na podstawie przepisów Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowego paktu praw socjalnych, gospodarczych i kulturalnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń
przedstawi podstawowe prawa i wolności zawarte w Międzynarodowym pakcie praw obywatelskich i politycznych;
charakteryzuje organizację Komitetu Praw Człowieka;
analizuje treść Protokołu fakultatywnego do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych;
wyjaśnia procedurę skargi indywidualnej do Komitetu Praw Człowieka i przeanalizujesz warunki jej dopuszczalności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: „Jak działa ciało traktatowe, czyli Komitet Praw Człowieka”.
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z treścią Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz zrobienie notatek, które posłużą do aktywnego udziału w zajęciach.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych” i celów zajęć.
Uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę pojęć, w której umieszczają podstawowe prawa i wolności zapisane w Międzynarodowym pakcie praw obywatelskich i politycznych. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.
Uczniowie zapoznają się z treścią prezentacji multimedialnej przedstawiającej najważniejsze artykuły Protokołu fakultatywnego, zapisują problemy i pytania z nią związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę. Na koniec rozwiązują zadania 1–3 dołączone do multimedium w sposób indywidualny. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Dyskusja na temat fakultatywnego charakteru Protokołu do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych. Uczniowie przedstawiają swoje opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.
Praca w grupach. Zespoły zapoznają się z przedstawionym przypadkiem skargi do KPC (materiały źródłowe do ćwiczeń 4–8 w sekcji „Sprawdź się”). Następnie wykonują ćwiczenia 4–8. Po zakończonej pracy przedstawiciele zespołów prezentują jej rezultaty. Następuje porównanie odpowiedzi i ustalenie wspólnej wersji.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r., isap.sejm.gov.pl.
Protokół fakultatywny do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych, uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 16 grudnia 1966 r. w Nowym Jorku, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.