Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Polscy posłowie w Europarlamencie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

5) przedstawia zadania Rady Europejskiej i Parlamentu; wyjaśnia kwestię legitymizacji obu tych instytucji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia genezę i organizację PE;

  • przedstawia rolę i zadania europosła;

  • analizuje i ocenia pracę polskich europosłów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca;

  • elementy case study;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie rozmawiają na temat Parlamentu Europejskiego. Przypominają sobie genezę PE, zasady organizacji i funkcjonowania. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę. Mogą wspomóc się treścią lekcji.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z multimedium. Na jego podstawie omawiają rolę i pracę europosła.

2. Każdy z uczniów losuje kartkę z imieniem i nazwiskiem jednego europosła (lista w materiałach pomocniczych). Następnie szuka w internecie informacji na temat pracy w Europarlamencie tej osoby. Uwaga: jeśli nauczyciel uzna to za słuszne, to uczeń może zająć się więcej niż jednym europosłem. Należy jednak tak przygotować kartki, aby losując więcej niż jednego europosła, uczeń miał jedynie osoby z jednej frakcji. Jeśli nie, to część europosłów pozostanie nie przydzielona.

3. Uczniowie dobierają się w grupy według przynależności frakcyjnej w PE europosłów. W zespołach omawiają ich pracę. Wybrani przedstawiciele grup przedstawiają wyniki na forum klasy.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8. Ich celem jest przygotowanie uczniów do dyskusji.

5.  Następnie dyskusja: Czy polscy europosłowie są znaczącą siłą w Europarlamencie? W jaki sposób swoją siłę wykorzystują? Uczniowie w trakcie dyskusji mogą ocenić pracę poszczególnych europosłów. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie jednym zdaniem wypowiadają to, co według nich było w czasie lekcji najważniejsze.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Polscy posłowie do Parlamentu Europejskiego IX kadencji (2019‑2024), europarl.europa.eu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie multimedium uczniowie mogą przygotować informacje dotyczące pracy poszczególnych europosłów.