Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Polscy posłowie w Europarlamencie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska.
Uczeń:
5) przedstawia zadania Rady Europejskiej i Parlamentu; wyjaśnia kwestię legitymizacji obu tych instytucji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia genezę i organizację PE;
przedstawia rolę i zadania europosła;
analizuje i ocenia pracę polskich europosłów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
elementy case study;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie rozmawiają na temat Parlamentu Europejskiego. Przypominają sobie genezę PE, zasady organizacji i funkcjonowania. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę. Mogą wspomóc się treścią lekcji.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z multimedium. Na jego podstawie omawiają rolę i pracę europosła.
2. Każdy z uczniów losuje kartkę z imieniem i nazwiskiem jednego europosła (lista w materiałach pomocniczych). Następnie szuka w internecie informacji na temat pracy w Europarlamencie tej osoby. Uwaga: jeśli nauczyciel uzna to za słuszne, to uczeń może zająć się więcej niż jednym europosłem. Należy jednak tak przygotować kartki, aby losując więcej niż jednego europosła, uczeń miał jedynie osoby z jednej frakcji. Jeśli nie, to część europosłów pozostanie nie przydzielona.
3. Uczniowie dobierają się w grupy według przynależności frakcyjnej w PE europosłów. W zespołach omawiają ich pracę. Wybrani przedstawiciele grup przedstawiają wyniki na forum klasy.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8. Ich celem jest przygotowanie uczniów do dyskusji.
5. Następnie dyskusja: Czy polscy europosłowie są znaczącą siłą w Europarlamencie? W jaki sposób swoją siłę wykorzystują? Uczniowie w trakcie dyskusji mogą ocenić pracę poszczególnych europosłów. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie jednym zdaniem wypowiadają to, co według nich było w czasie lekcji najważniejsze.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Polscy posłowie do Parlamentu Europejskiego IX kadencji (2019‑2024), europarl.europa.eu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimedium uczniowie mogą przygotować informacje dotyczące pracy poszczególnych europosłów.