Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Okrąg opisany na czworokącie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje pojęcie wielokąta wpisanego w okrąg
stosuje twierdzenie o czworokącie wpisanym w okrąg
stosuje twierdzenie Ptolemeusza
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie wiadomości związanych z okręgiem opisanym na trójkącie – tak kieruje dyskusją, by pojawiła się teza, że taki okrąg istnieje dla każdego trójkąta. Następnie formułuje problem dotyczący okręgu opisanego na czworokącie. Prosi o podanie przykładów czworokątów, które można lub których nie można wpisać w okrąg. Zwraca uwagę na związek między cyklicznością czworokąta i trójkątów, których wierzchołkami są wierzchołki czworokąta.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wprowadza pojęcie wielokąta cyklicznego. Następnie poleca uruchomić symulację interaktywną i wykonać zamieszczone w niej polecenia.
Nauczyciel formułuje twierdzenie o czworokącie wpisanym w okrąg (cyklicznym). Prezentuje przygotowany wcześniej rysunek czworokąta cyklicznego i dorysowuje promienie, których końcami są dwa przeciwległe wierzchołki. Następnie prosi uczniów o przeprowadzenie dowodu warunku koniecznego. Pod kierunkiem nauczyciela jeden z uczniów przeprowadza dowód na tablicy. Następnie nauczyciel przeprowadza dowód warunku dostatecznego.
Nauczyciel prezentuje rysunek czworokąta cyklicznego z dorysowanymi przekątnymi i formułuje twierdzenie Ptolemeusza. Następnie inicjuje dowód, poprzez dorysowanie takiego punktu leżącego na jednej z przekątnych, dla którego zachodzi równość odpowiednich kątów. Następnie formułuje tezę o podobieństwie odpowiednich trójkątów i prosi uczniów o ich uzasadnienie i sformułowanie odpowiednich proporcji odcinkowych, prowadzących do dowodu twierdzenia. Wybrany uczeń lub nauczyciel kończą dowód. Nauczyciel wskazuje, że podane twierdzenie stanowi warunek konieczny i wystarczający cykliczności czworokąta oraz podaje nierówność Ptolemeusza.
Nauczyciel prezentuje problem opisany w Przykładzie. Uczniowie rozwiązują problem w parach i wybrani uczniowie przedstawiają na forum klasy efekty pracy.
Nauczyciel formułuje twierdzenie Carnot’a.Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć. Zachęca uczniów do przeprowadzenia pełnego dowodu twierdzenia Carnot’a.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Można ją też wykorzystać przy realizacji tematu o własnościach czworokątów wpisanych w okrąg.