Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Sztuka w nowoczesnym świecie. Poglądy estetyczne Cypriana Norwida na podstawie Promethidiona
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje tytuł poematu Promethidion Cypriana Norwida.
omówia opisane w tekście relacje między Bogiem a człowiekiem.
porównuje zawartą w poemacie koncepcję piękna z antyczną ideą kalokagatii.
charakteryzuje zawarte w tekście poglądy na temat sztuki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, by uczniowie wysłuchali (przeczytali) fragmenty Promethidiona zamieszczone w bloku tekstowym lekcji Sztuka w nowoczesnym świecie. Poglądy estetyczne Cypriana Norwida na podstawie „Promethidiona”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Następnie dzielą się na 4 grupy. każda z nich odpowiada na jedno z pytań do tekstu Aliny Witkowskiej Sztuka i rzeczywistość zamieszczonych w bloku tekstowym. Później wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność. Uczniowie redagują w zeszytach notatkę.
Nauczyciel odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”, uczniowie, nadal pracując w grupach, wykonują polecenia 1 i 2 z tej sekcji.
Zespoły przystępują do pracy z galerią zdjęć interaktywnych. Wykonują polecenia 1 i 2 oraz wybierają jeden z obrazów/grafik Norwida, który mógłby być, ich zdaniem, ilustracją do Norwidowskich przekonań na temat piękna. Wskazują swoje propozycje oraz motywują wybór, którego dokonali.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Wymień funkcje, jakie według Cypriana Norwida powinna pełnić sztuka. Zwróć uwagę na ideę utylitarności sztuki.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Alina Witkowska, Artystyczna siła ironii Norwida (fragment), w: Wielcy romantycy polscy. Sylwetki, Warszawa 1980.
Michał Głowiński, Intertekstualność, groteska, parabola. Szkice ogólne i interpretacje, Kraków 2000.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.