Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Początki Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Polska Lubelska

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LV. Proces przejmowania władzy przez komunistów w Polsce (1944–1948). Uczeń:
1) opisuje straty demograficzne, gospodarcze i kulturowe po II wojnie światowej;
2) porównuje obszar państwa polskiego przed i po II wojnie światowej;
4) omawia działalność opozycji legalnej oraz podziemia antykomunistycznego, w tym: Narodowych Sił Zbrojnych (NSZ), Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość (WiN), Narodowego Zjednoczenia Wojskowego (NZW);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
LV. Proces przejmowania władzy przez komunistów w Polsce (1944–1948). Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) omawia sytuację polskiej emigracji politycznej i działalność rządu Rzeczypospolitej na uchodźstwie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym była Polska Lubelska i co oznaczają takie pojęcia jak: Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego, Krajowa Rada Narodowa i Tymczasowy Rząd Jedności Narodowej;

  • omawia hasła Manifestu PKWN;

  • wskazuje metody, jakimi komuniści zdobywali władzę w Polsce;

  • tłumaczy, czym był proces szesnastu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel poleca uczniom, aby w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” przygotowali prezentację, którą następnie przedstawią w fazie realizacyjnej na forum klasy.

  2. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Początki Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Polska Lubelska”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel przy użyciu raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć, centralnym hasłem może być „Polska Lubelska”.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i je uzupełniać.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie indywidualnie zapoznają się z mapą i wykonują polecenie 2: wskazują tereny i miasta znajdujące się pod władzą PKWN. Następnie wyjaśniają, dlaczego PKWN działał na tym właśnie terenie i jakie fakty świadczą o braku suwerenności Polski Lubelskiej (polecenie 3). Po ustalonym czasie wskazane przez prowadzącego osoby przedstawiają swoje odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać ważne ich zdaniem informacje.

  3. Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Opisz, jakie najważniejsze problemy polityczne, społeczne i gospodarcze zostały poruszone w Manifeście” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach po wysłuchaniu audiobooka. Wybrana osoba z pary prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania lekcji „Początki Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Polska Lubelska” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że… Co było dla mnie łatwe… Czego się nauczyłam/nauczyłem… Co sprawiało mi trudność…

  2. Na zakończenie nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów, ocenia przedstawioną prezentację.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook + Sprawdź się”.

  2. Opracuj podsumowanie tematu „Początki Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Polska Lubelska” w formie pytań do krzyżówki.

Materiały pomocnicze:

A. Czubiński, Dzieje najnowsze Polski. Polska Ludowa (1944–1989), Poznań 1992.

R. Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, Warszawa 2010.

A. Leszczyński, Ludowa historia Polski. Historia wyzysku i oporu. Mitologia panowania, Warszawa 2020.

W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2017.

Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 2002.

T. Torańska, Oni, Warszawa 1989.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z audiobookiem, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę. Nagranie, podobnie jak mapa, może być także wykorzystane w kolejnych lekcjach związanych z władzą komunistów po II wojnie światowej.