Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Łodyga – budowa pierwotna i wtórna łodyg roślin dwuliściennych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz rolę wierzchołka wzrostu w różnicowaniu tkanek przewodzących w łodydze.
Zidentyfikujesz tkanki wchodzące w skład pierwotnej i wtórnej budowy łodygi.
Scharakteryzujesz budowę wiązek przewodzących występujących w łodygach roślin dwuliściennych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
śniegowa kula;
gra dydaktyczna;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel zadaje pytanie: „Jak powstaje łodyga?”. Uczniowie ustalają odpowiedź w parach. Chętne zespoły zgłaszają się i przedstawiają rozwiązanie na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą kuli śniegowej, poszukując w udostępnionym e‑materiale odpowiedzi na następujące pytania:
– Jaką rolę odgrywa wierzchołek wzrostu w różnicowaniu tkanek przewodzących w łodydze?
– Jakie tkanki wchodzą w skład budowy pierwotnej łodygi i jakie pełnią funkcje?
– Jakie tkanki wchodzą w skład budowy wtórnej łodygi i jakie pełnią funkcje?
– Jak są zbudowane wiązki przewodzące w łodygach roślin dwuliściennych?
Nauczyciel objaśnia wspomnianą wyżej metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
1) najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na zadane pytania;
2) potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi;
3) kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi;
4) uczniowie utworzą 8‑osobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje;
5) przedstawiciele poszczególnych zespołów 8‑osobowych zaprezentują na forum klasy uzgodnione w grupie odpowiedzi.Praca z grafiką interaktywną pt. „Jak zmienia się budowa łodygi wraz z jej wzrostem?”. Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, przeanalizowali, jak zmienia się budowa łodygi wraz z jej wzrostem i rozwiązali polecenie nr 1 („Podaj nazwy dwóch wtórnych tkanek twórczych występujących w roślinie i określ ich funkcje.”). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia nr 2 („Zapoznaj się z grafiką interaktywną a następnie wyjaśnij różnice w budowie pierwotnej i wtórnej pędu (przyrost roczny i przyrost dwuletni.”). Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 2 do 5 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 6 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafikę interaktywną można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.