1
Pokaż ćwiczenia:
Rw56kvvaBSw231
Ćwiczenie 1
Wskaż prawidłowe dokończenie zdania:

Merystem boczny powodujący przyrost pędu na grubość to: Możliwe odpowiedzi: 1. kambium, 2. fellogen, 3. ksylem wtórny, 4. floem wtórny
RIvKRYuoL1p5R1
Ćwiczenie 2
Łodyga rośliny jednoliściennej jest gęściej wypełniona wiązkami przewodzącymi aniżeli łodyga rośliny dwuliściennej. Skórka ma brązowy kolor a przekrój poprzeczny łodygi ma okrągły kształt. Wewnątrz łodygi przewodzącej znajduje się drewno i łyko. Jest też czarna warstwa kambium.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., na podstawie: Maria Podbielkowska, Zbigniew Podbielkowski, Biologia, WSiP, Warszawa 1995, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RwU3sqmm5qWmO
(Uzupełnij).
R5tCxEid5YNgE1
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Kambium to merystem…, 2. Felloderma to inaczej … korkowy., 3. Zawiera cewki i naczynia., 4. Zawiera rurki sitowe.
1
Ćwiczenie 3
R1PII4lyPXYdI
Wstaw brakujące wyrazy w odpowiednie miejsca w tekście. Kambium to merystem 1. boczny, 2. Floem, 3. Ksylem, 4. wierzchołkowy, 5. merystem, 6. miękisz.
Felloderma to inaczej 1. boczny, 2. Floem, 3. Ksylem, 4. wierzchołkowy, 5. merystem, 6. miękisz korkowy.
1. boczny, 2. Floem, 3. Ksylem, 4. wierzchołkowy, 5. merystem, 6. miękisz zawiera cewki i naczynia.
1. boczny, 2. Floem, 3. Ksylem, 4. wierzchołkowy, 5. merystem, 6. miękisz zawiera rurki sitowe.
Rwkg8cwFXnhSH1
Ćwiczenie 4
Zaznacz cechy charakterystyczne dla hasła krzyżówki. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to część zewnętrzna pnia., 2. Pełni funkcję tkanki przewodzącej., 3. Jest to część wewnętrzna pnia., 4. Zwiększa odporność mechaniczną drzewa na złamanie.
1
Ćwiczenie 4
RAUXrQmqiTIEb
Zaznacz właściwe określenia terminu: biel. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to zewnętrzna część pnia., 2. Pełni funkcję tkanki przewodzącej., 3. Jest to wewnętrzna część pnia., 4. Zwiększa odporność mechaniczną pnia na złamanie.
RrMyOmYAyjGfz2
Ćwiczenie 5
Merystem wierzchołkowy pędu składa się z… Możliwe odpowiedzi: 1. promerystemu, 2. merystemu centralnego, 3. merystemu peryferycznego, 4. merystemu apikalnego, 5. merystemu subapikalnego, 6. merystemu przyrannego (kallusa)
RVdJU2ri1XKP32
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.. U roślin dwuliściennych występują dwie wtórne tkanki twórcze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fellogen na zewnątrz odkłada fellem, a do wewnątrz fellodermę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Hormony roślinne mają wpływ na aktywność kambium, ale nie fellogenu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na wiosnę kambium wytwarza komórki drewna o małej średnicy, zwane drewnem wczesnym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz

Informacja do ćwiczeń nr 7 i 8

Aby ocenić prawdopodobną rolę szlaku sygnałowego kwasu jasmonowego (JA) w regulacji wzrostu kambium (w łodydze), zmierzyliśmy przyrost kambium międzywiązkowego na długość w dwóch mutantach rzodkiewnika (Arabidopsis) z wadliwymi aktywatorami szlaku sygnałowego JA: coi1‑1 (…) oraz myc2‑3 (…). W obydwu przypadkach zaobserwowaliśmy spadek o 25% w porównaniu z typem dzikim (…). Nasze obserwacje pokazują, że represory szlaku sygnałowego JA – JAZ10 oraz JAZ7 – działają również jako represory przyrostu wtórnego. (…) Aby zademonstrować bezpośredni wpływ kwasu jasmonowego na regulację przyrostu wtórnego, porównaliśmy ze sobą boczny przyrost tkanek pochodzących od kambium międzywiązkowego w dwóch grupach roślin: kontrolnej oraz traktowanej kwasem jasmonowym. W roślinach poddawanych działaniu kwasu jasmonowego przyrost był średnio o 25% większy (…).

Indeks górny Na podstawie: Eva M. Sehr i in., Analysis of Secondary Growth in the Arabidopsis Shoot Reveals a Positive Role of Jasmonate Signalling in Cambium Formation, „The Plant Journal” 2010; nr 63, s. 811–822. Indeks górny koniec

R13OeLld1SDbG
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 7
R1NyndZflgOdL
Na podstawie tekstu i wykresu sformułuj hipotezę oraz problem badawczy opisanego eksperymentu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R149fV0JBy8Je
Oceń, czy wniosek sformułowany przez ucznia jest prawidłowy. Jeśli nie – wskaż błędy. Swoją odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij) Uczeń przeanalizował powyższy wykres i wyciągnął następujący wniosek: „Kolejne substraty utleniane są elektronami przenoszonymi przez enzymy łańcucha oddechowego. Elektrony osiągają tym wyższą energię im dalej są na łańcuchu oddechowym”.