Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Renesansowy autotematyzm, czyli fraszki o fraszkach Jana Kochanowskiego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna cechy fraszki jako gatunku literackiego;
dokona analizy i interpretacji wybranych fraszek Jana Kochanowskiego;
na przykładzie fraszek Jana Kochanowskiego, omówi pojęcie autotematyzmu w sztuce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tabliy multimedialnej tekst:
Akt lektury pociąga za sobą interpretację i poszukiwanie sensu dzieła. Ryszard Nycz wspomina o trzech koncepcjach interpretacji. Jedna z nich mówi o tym, że nie ma niezmiennego znaczenia tekstu, sensy są wciąż tworzone na nowo. Znaczenie tworzy się w procesie czytania i w czasie „lekturowej reakcji” czytelnika. Czytelnik wówczas nie jest odtwórcą dzieła, ale wytwórcą sensów. Wydaje się ważne, aby zwrócić tutaj uwagę właśnie na aktywne i twórcze działania czytelnika w konfrontacji z utworem. Takie czytanie twórcze, świadome, objawia się w powstawaniu znaczeń, ale również poprzez odnawianie czasów, poszukiwanie w tekście kategorii nowych, dopasowanych do siebie i swojej epoki, uwspółcześnianie sposobu rozumienia podmiotu lirycznego. Maja Jarnuszkiewicz, Ille ego, czyli kreacja „ja” lirycznego w autotematycznych utworach literatury staropolskiej, UJ Kraków, Terminus, R. XII (2010) z. 1 (22)Prosi uczniów, aby zastanowili się nad kwestią aktu lektury. W jaki sposób czytelnik powinien pracować tekstem?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o głośne odczytanie informacji o autotematyzmie zamieszczonej w sekcji „Przeczytaj”. Inny ochotnik odczytuje z tej sekcji dwie zamieszczone tam fraszki Jana Kochanowskiego. Następnie uczniowie odpowiadają, czy te dwie fraszki są przykładem utworów autotematycznych i dlaczego.
Pozostałe treści z sekcji „Przeczytaj” uczniowie czytają po cichu. Nauczyciel pyta uczniów, czym jest fraszka i jakie są wyznaczniki tego gatunku.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna”. Materiał w niej zamieszczony nauczyciel prezentuje za pomocą rzutnika. Po zakończonej prezentacji uczniowie wykonują polecenie 2.
Po odsłuchaniu materiału z sekcji „Audiobook” oraz wykonaniu zamieszczonych tam poleceń, nauczyciel dzieli klasę na kilka grup. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie konspektu pracy argumentacyjnej na temat: Renesansowy autotematyzm w utworach Jana Kochanowskiego. Konspekt uczniowie dokańczają w domu, tak by mieć czas na znalezienie właściwych źródeł koniecznych do poszerzenia wiedzy z lekcji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel, w ramach podsumowania zdobytych wiadomości, prosi uczniów, aby w parach wykonali ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.
Praca domowa:
Uczniowie mogą wykonać w domu polecenie 1 z mapy myśli zamieszczonej w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Wybierz fraszkę autotematyczną Kochanowskiego, nieomówioną podczas lekcji, i uzasadnij, dlaczego należy właśnie do tego rodzaju utworów. Skorzystaj z tomu wierszy Jana Kochanowskiego lub źródła internetowego.
Materiały pomocnicze:
B. Bakuła, Oblicza autotematyzmu (autorefleksyjne tendencje w polskiej prozie po roku 1956), Poznań 1991.
J. Ziomek, Niezwykłe i nie leda pióro, [w:] Jan Kochanowski. Interpretacje, oprac. J. Błoński, Kraków 1989.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.