Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest promieniowanie termiczne ciał? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, wysłuchanie audiobooka, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Zależność promieniowania termicznego od temperatury”, „Widmo promieniowania cieplnego”, „Światło białe jako składowa barw” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest promieniowanie termiczne, powiązując jego emisję z ruchem termicznym cząsteczek ciała. Następnie podaje definicję natężenia promieniowania i prosi uczniów o przypomnienie definicji temperatury. Na tej podstawie uczniowie w dyskusji z pomocą nauczyciela ustalają, jaka jest jakościowa zależność natężenia promieniowania od temperatury ciała emitującego promieniowanie. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadania 7 i 8 z zestawu ćwiczeń, następnie dyskutują na forum klasy ich rozwiązania. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Do wyboru 4 zadania z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości o promieniowaniu termicznym. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów poza lekcjami do wzbogacenia wiedzy o promieniowaniu termicznym. |