Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Platon: teoria idei i kosmologia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, czym jest Platoński idealizm i kosmologia;
interpretuje fragment tekstu Platona Timajos;
charakteryzuje rolę Demiurga w stworzeniu świata;
rekonstruuje Platoński pogląd o hierarchicznej strukturze bytu i o bytach idealnych na jej szczycie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
film;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film edukacyjny”.
Faza wprowadzająca:
Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Kiedy po raz pierwszy w filozofii pojawiła się idea Dobra?
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły. Każda z grup ma za zadanie przygotować mapę myśli dotyczącą podanego tematu:
– grupa 1.: teoria idei,
– grupa 2.: kosmologia.
Po wyznaczonym czasie przedstawiciele grup łączą stworzone mapy w jedną mapę myśli dotyczącą myśli Platona. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej i uzupełnia ich odpowiedzi.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Film”, a następnie odczytuje polecenia:
– Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie wyjaśnij, czym są „dwie rzeczy”, które rozróżnia Platon. W jaki sposób można je poznać?;
– Według jakiego wzoru Demiurg‑budowniczy tworzył swoje dzieło? Co przemawia za tym, że korzystał z określonego modelu? Jaki jest stworzony przez niego świat?;
– Dlaczego Demiurg stworzył świat? Znajdź w tekście odpowiednie argumenty. Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Prezentacja TED”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do polecenia nr 1 i ćwiczeń nr 1–2. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytanie: Czy przekonuje cię Platoński pogląd o hierarchicznej strukturze bytu i o bytach idealnych na jej szczycie? Swoją odpowiedź uzasadnij.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Stwórz plakat, na którym przedstawisz hierarchiczną strukturę bytów.
Materiały pomocnicze:
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Leśniak K., Platon, Warszawa 1993.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.