Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Platon: teoria idei i kosmologia

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Filozofia Platona jako paradygmat metafizyki antynaturalistycznej. Uczeń:
1) wyjaśnia platońską teorię idei jako niematerialnych, niezmiennych i wiecznych wzorców dla zmiennych i czasowych rzeczy fizycznych oraz stosuje ją do wybranego sporu filozoficznego (np. sporu o to, czym są lub jak istnieją liczby);
4) porównuje platońską i biblijną koncepcję początku świata: Timajos (28 b – 30 c) a Biblia (Rdz 1, 1 – 2, 3).
XI. Początki filozoficznej teologii. Uczeń:
1) przedstawia główne starożytne koncepcje absolutu (Boga): demiurg oraz idea dobra (Platon), nieporuszony poruszyciel (Arystoteles), rozumna natura świata (stoicyzm), prajednia (Plotyn);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest Platoński idealizm i kosmologia;

  • interpretuje fragment tekstu Platona Timajos;

  • charakteryzuje rolę Demiurga w stworzeniu świata;

  • rekonstruuje Platoński pogląd o hierarchicznej strukturze bytu i o bytach idealnych na jej szczycie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • film;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film edukacyjny”.

Faza wprowadzająca:

  1. Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Kiedy po raz pierwszy w filozofii pojawiła się idea Dobra?

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły. Każda z grup ma za zadanie przygotować mapę myśli dotyczącą podanego tematu:
    – grupa 1.: teoria idei,
    – grupa 2.: kosmologia.
    Po wyznaczonym czasie przedstawiciele grup łączą stworzone mapy w jedną mapę myśli dotyczącą myśli Platona. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej i uzupełnia ich odpowiedzi.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Film”, a następnie odczytuje polecenia:
    Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie wyjaśnij, czym są „dwie rzeczy”, które rozróżnia Platon. W jaki sposób można je poznać?;
    Według jakiego wzoru Demiurg‑budowniczy tworzył swoje dzieło? Co przemawia za tym, że korzystał z określonego modelu? Jaki jest stworzony przez niego świat?;
    Dlaczego Demiurg stworzył świat? Znajdź w tekście odpowiednie argumenty. Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.

  3. Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Prezentacja TED”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do polecenia nr 1 i ćwiczeń nr 1–2. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytanie: Czy przekonuje cię Platoński pogląd o hierarchicznej strukturze bytu i o bytach idealnych na jej szczycie? Swoją odpowiedź uzasadnij.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Stwórz plakat, na którym przedstawisz hierarchiczną strukturę bytów.

Materiały pomocnicze:

  • Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.

  • Leśniak K., Platon, Warszawa 1993.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.