Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Staropolski bestseller, czyli Żywoty świętych Piotra Skargi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokona analizy i interpretacji Żywota św. Krzysztofa w celu ustalenia strategii oddziaływania na odbiorcę;
scharakteryzuje postawę św. Krzysztofa jako ascety i męczennika;
ustali, jakich środków językowych użył Piotra Skarga w opisie męczeństwa św. Krzysztofa;
zinterpretuje Obrok duchowny, kończący Żywot św. Krzysztofa jako wypowiedź m.in. na temat malarstwa religijnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, kogo można zaklasyfikować jako wzorzec osobowy i dlaczego kogoś nazywa się mianem świętego. Chętne osoby przygotowują prezentację multimedialną na temat średniowiecznego wzorca osobowego. Nauczyciel przypomina uczniom, że ważnym aspektem każdej prezentacji jest jej wiarygodność, zatem istotne jest podawanie źródeł, hiperlinków ukazujących, skąd dane informacje zostały zaczerpnięte.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele zajęć oraz wspólne z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał prezentację. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając przygotowaną prezentację. Pozostałe osoby mogą wysłać prezentację w formie elektronicznej do oceny przez nauczyciela.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie na forum nauczyciel prezentuje galerię zdjęć interaktywnych. Uczniowie w parach na podstawie przytoczonych fragmentów zbioru Piotra Skargi układają plan wystąpienia na temat: Jak zostać świętym? Drogi do świętości ukazane przez Piotra Skargę w Żywotach świętych Starego i Nowego Zakonu.
Polecenie 2 z sekcji uczniowie wykonują indywidualnie.Uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy. Każdy zespół rozwiązuje wszystkie ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie lekcji może stanowić dyskusja i odpowiedź na pytanie:
Jak można scharakteryzować postawę św. Krzysztofa jako ascety i męczennika?
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału: Napisz tekst liczący 100‑120 słów, w którym porównasz sposób przedstawienia św. Krzysztofa przez Piotra Skargę oraz przez włoskiego hagiografa Jakuba de Voragine, autora najpopularniejszego średniowiecznego zbioru żywotów świętych Legenda aurea (Złota legenda).
Materiały pomocnicze:
Krzysztof Koehler, Boży podżegacz. Opowieść o Piotrze Skardze, Warszawa, wyd. NCK i Sic!, 2012.
Czesław Hernas, Literatura baroku, Warszawa 1987.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” do podsumowania lekcji.