Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie własności funkcji kwadratowej do interpretacji zagadnień geometrycznych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Kompetencje cyfrowe.
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje zależności między wielkościami za pomocą funkcji kwadratowej,
rozwiązuje zagadnienia geometryczne, stosując własności funkcji kwadratowej,
rozwiązuje równania kwadratowe,
interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej,
z zaangażowaniem rozwiązuje zadania, wykorzystując wiadomości z geometrii,
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem
burza mózgów
mapa myśli
Formy pracy:
Praca indywidualna.
Praca w grupach.
Praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
Komputery z dostępem do internetu.
Projektor multimedialny.
Arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie przypominają definicję funkcji kwadratowej.
Uczniowie przypominają sposoby rozwiązywania równań kwadratowych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie otrzymują zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji Przeczytaj.
Uczniowie w grupach analizują przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj robiąc notatki w formie mapy myśli.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek.
Nauczyciel prezentuje animację i omawia ją wraz z uczniami.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania pod animacją.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1‑4.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych 5‑8.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja może zostać wykorzystana przez uczniów przed sprawdzianem w celu powtórzenia materiału.
Animację można wykorzystać na zajęciach poświęconych rozwiązywaniu równań kwadratowych.