Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Dwa głosy skamandrytów w sprawie historii – Tuwim i Słonimski
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia problemy, jakie stały przed pisarzami tworzącymi w Polsce po odzyskaniu niepodległości;
wyjaśnia stosunek skamandrytów do historii;
wymienia grupy literackie, które powstały w dwudziestoleciu;
dokonuje analizy i interpretacji wierszy Czarna wiosna i Z wierszy o państwie;
porównuje stosunek Słonimskiego i Tuwima do wydarzeń z historii Polski.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przygotowują się do dyskusji na temat tego, jakie problemy stały przed pisarzami tworzącymi tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” z lekcji „Dwa głosy skamandrytów w sprawie historii – Tuwim i Słonimski”, mogą korzystać również innych dostępnych źródeł.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji oraz sprawdzająca przygotowanie uczniów do zajęć:
– Jakie był stosunek skamandrytów do historii?
– Jakie grupy literackie powstały w Polsce w latach 20. i czym się charakteryzowały?
Faza realizacyjna:
Prowadzący dzieli uczniów na dwa zespoły. Jedna grupa zapoznaje się z wierszem Juliana Tuwima, druga - Antoniego Słonimskiego. Przygotowują się do ich omówienia. Zapoznaj się z ilustracją interaktywną. Następnie odpowiadają na pytania zamieszczone pod poszczególnymi punktami. Mogą korzystać z pomocy nauczyciela oraz z telefonów z dostępem do internetu. Po wykonaniu zadania przedstawiciele zespołów na forum klasy omawiają najważniejsze informacje na temat obu wierszy.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie problemy stały przed pisarzami tworzącymi tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości?
Uczniowie podają własne propozycje odpowiedzi. Nauczyciel dba o porządek podczas dyskusji.Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia.
Praca domowa:
Porównaj stosunek Słonimskiego i Tuwima do wydarzeń z historii Polski. Odpowiedź uzasadnij cytatami z wierszy.
Materiały pomocnicze:
Jerzy Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2002.
Janusz Stradecki, W kręgu Skamandra, Warszawa 1977.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.