Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: OPZZ jako przykład działającego na rzecz praw pracowników związku zawodowego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

7) charakteryzuje cele i działania związków zawodowych oraz innych organizacji reprezentujących interesy różnych kategorii społeczno‑zawodowych; przedstawia związki zawodowe funkcjonujące współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje wydarzenia z historii działalności OPZZ;

  • dobiera argumenty za i przeciw skuteczności działań OPZZ;

  • uzasadnia swoje stanowisko dotyczące celu istnienia związków zawodowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych

  • metoda kuli śnieżnej;

  • mapa myśli;

  • debata „za i przeciw”.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • kartki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

  2. Uczniowie poznają definicję związku zawodowego – metoda kuli śnieżnej.  Uczniowie w parach ustalają definicję związku zawodowego, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją związków zawodowych. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

  3. Na podstawie definicji związku zawodowego uczniowie ustalają, czym one się zajmują, tworząc na tablicy mapę myśli. Nauczyciel może naprowadzać uczniów, odsyłając ich do ustawy o związkach zawodowych.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie poznają historię i działalność OPZZ (schemat), dzieląc się na 6 grup. Każda z nich opracowuje, a następnie przedstawia zespołowi klasowemu jeden z elementów linii chronologicznej.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie 5 – Organizacja OPZZ.

  3. Uczniowie w parach szukają informacji na temat działalności OPZZ, zwracając uwagę na ich skuteczność. Wnioski wpisują w ćwiczeniu drugim w sekcji „Schemat”.

  4. Następuje debata „za i przeciw” – czy działalność OPZZ jest skuteczna? Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela o celowość istnienia związków zawodowych ze szczególnym uwzględnieniem OPZZ.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 8–10 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, isap.sejm.gov.pl

Oficjalna strona OPZZ, opzz.org.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może zostać wykorzystany jako pomoc w wyszukiwaniu informacji na temat skuteczności działań OPZZ.