Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: OPZZ jako przykład działającego na rzecz praw pracowników związku zawodowego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
7) charakteryzuje cele i działania związków zawodowych oraz innych organizacji reprezentujących interesy różnych kategorii społeczno‑zawodowych; przedstawia związki zawodowe funkcjonujące współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje wydarzenia z historii działalności OPZZ;
dobiera argumenty za i przeciw skuteczności działań OPZZ;
uzasadnia swoje stanowisko dotyczące celu istnienia związków zawodowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
metoda kuli śnieżnej;
mapa myśli;
debata „za i przeciw”.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
kartki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Uczniowie poznają definicję związku zawodowego – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję związku zawodowego, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją związków zawodowych. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Na podstawie definicji związku zawodowego uczniowie ustalają, czym one się zajmują, tworząc na tablicy mapę myśli. Nauczyciel może naprowadzać uczniów, odsyłając ich do ustawy o związkach zawodowych.
Faza realizacyjna
Uczniowie poznają historię i działalność OPZZ (schemat), dzieląc się na 6 grup. Każda z nich opracowuje, a następnie przedstawia zespołowi klasowemu jeden z elementów linii chronologicznej.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 5 – Organizacja OPZZ.
Uczniowie w parach szukają informacji na temat działalności OPZZ, zwracając uwagę na ich skuteczność. Wnioski wpisują w ćwiczeniu drugim w sekcji „Schemat”.
Następuje debata „za i przeciw” – czy działalność OPZZ jest skuteczna? Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca
Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela o celowość istnienia związków zawodowych ze szczególnym uwzględnieniem OPZZ.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 8–10 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, isap.sejm.gov.pl
Oficjalna strona OPZZ, opzz.org.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany jako pomoc w wyszukiwaniu informacji na temat skuteczności działań OPZZ.