Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Monizm ontologiczny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia pojęcie monizmu ontologicznego i omawia jego sformułowanie przez Parmenidesa;
omawia twierdzenia monizmu naturalistycznego i monizmu panteistycznego;
porównuje monizm naturalistyczny i monizm panteistyczny oraz ich filozoficzne przejawy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel odczytuje pytanie znajdujące się we wprowadzeniu do e‑materiału wyświetlonego na tablicy: Czy wielość rzeczy, która nas otacza jest przejawem jednego rodzaju istnienia, czy też poza nimi istnieje inna rzeczywistość? Prosi uczniów, aby w parach rozpoczęli wstępną dyskusję na ten temat. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum, a wybrana osoba zapisuje najważniejsze spostrzeżenia i wnioski z dyskusji na tablicy.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli klasę na trzy zespoły. Każda z grup ma za zadanie przygotować mapę myśli na przydzielony temat:
– grupa 1.: monizm ontologiczny;
– grupa 2.: monizm materialistyczny;
– grupa 3.: monizm panteistyczny.
Następnie uczniowie łączą przygotowane mapy myśli w jedną wspólną mapę dotyczącą koncepcji monistycznych.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”, a następnie odczytuje polecenia:
– Na podstawie schematu znajdź podobieństwa łączące monizm naturalistyczny i panteistyczny.
– W odniesieniu do schematu scharakteryzuj i porównaj konsekwencje światopoglądowe różnych postaci monizmu – ateizm i panteizm.
Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Chętne lub wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia nr 1–4. Omówienie wyników na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują ćwiczenia nr 5 i 7.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 6 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Heisenberg W., Fizyka a filozofia, tłum. S. Amsterdamski, Warszwa, 1965 (tu rozdział IV: Narodziny nauki o atomach a teoria kwantów).
Reale G., Historia filozofii starożytnej, T. 1. Lublin, 1994.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.