Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie wzorów skróconego mnożenia stopnia drugiego w obliczeniach arytmetycznych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje wzory skróconego mnożenia stopnia drugiego w obliczeniach rachunkowych
usuwa niewymierność z mianownika ułamka, korzystając ze wzoru skróconego mnożenia na różnicę kwadratów
bada czy dana liczba jest wymierna czy niewymierna
uzasadnia poprawność prowadzonych rozumowań
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda trójkąta
analiza przypadku
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał dostęp do komputera
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają sobie w grupach wiadomości i umiejętności związane ze wzorami skróconego mnożenia stopnia 2. Metodą trójkąta dokonują analizy problemów, które sprawiają im kłopot, zapisują też co pomaga, a co przeszkadza w rozwiązywaniu zadań związanych ze wzorami skróconego mnożenia.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadków. Zapoznają się z przykładami przedstawionymi w sekcji „Przeczytaj”, analizują je.
Następnie oglądają galerię zdjęć interaktywnych, analizują zapisane tam ćwiczenia, omawiają je i na ich podstawie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne.
Rola nauczyciela ogranicza się do wspierania pracy grup, wyjaśniania wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Nauczyciel poleca też przygotowanie przez uczniów na następną lekcję przykładów wykorzystania wzorów skróconego mnożenia w zadaniach na dowodzenie.
Materiały pomocnicze:
Działania na wyrażeniach algebraicznych - zadania, zadania generatorowe
Wskazówki metodyczne:
Z galerią zdjęć interaktywnych uczniowie mogą zapoznać się indywidualnie, a ćwiczenia interaktywne nauczyciel może wykorzystać jako mini – kartkówkę lub krótki sprawdzian.