Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Terytoria autonomiczne na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
14) przedstawia ustroje terytorialno‑prawne we współczesnych państwach demokratycznych – wyjaśnia podział na państwa unitarne i złożone oraz ze względu na stopień decentralizacji; wykazuje różne przyczyny funkcjonowania terytoriów autonomicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna podział państw na unitarne i złożone;
analizuje podział państw ze względu na stopień decentralizacji;
wyjaśnia pojęcie autonomii;
charakteryzuje przyczyny powstawania terytoriów autonomicznych;
wymienia terytoria autonomiczne na świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja za i przeciw;
burza mózgów;
analiza przypadku.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Na lekcji wcześniejszej nauczyciel podzielił klasę na dwuosobowe zespoły i polecił każdemu z nich przygotować informacje na temat przydzielonego terytorium autonomicznego na świecie – analiza przypadku. Ponadto cała klasa miała zebrać informacje na temat państw unitarnych i ich poziomu scentralizowania lub decentralizacji.
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do tematu lekcji i zaprezentowanie jej celów.
2. Burza mózgów na temat przyczyn decentralizacji władzy w państwie. Poszczególne osoby prezentują informacje uzyskane na ten temat – są one zapisywane w formie mapy myśli na tablicy.
Faza realizacyjna
1. Lekcja rozpoczyna się od dyskusji za i przeciw na temat decentralizacji państwa i jej poziomu. Zespół klasowy przedstawia swoje wnioski, które są zapisywane na tablicy. Pomocą dydaktyczną w tej części lekcji jest mapa pokazująca państwa unitarne na świecie.
2. Wprowadzenie pojęcia „autonomia” i przedstawienie różnicy między autonomią a terytorium autonomicznym. Podanie, jakie warunki muszą być spełnione, by można było wprowadzić autonomię.
3. Analiza multimedium w postaci mapy z zaznaczonymi terytoriami autonomicznymi na świecie – analiza przypadku. Poszczególne zespoły omawiają przygotowane przez siebie terytorium autonomiczne, prezentując jego położenie na mapie. Omówieniu podlegają:
Górski Karabach;
Nachiczewańska Republika Autonomiczna;
Hongkong;
Wyspy Alandzkie;
Góra Athos;
Abchazja;
Kurdystan;
Palestyna (Autonomia Palestyńska);
Naddniestrze, Naddniestrzańska Republika Mołdawska;
Czeczenia, Republika Czeczeńska;
Gagauzja;
Azory;
Irlandia Północna;;
Sardynia;
Osetia Północna.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie lekcji i wyciągnięcie wniosków na temat autonomii i terytoriów zależnych we współczesnym świecie. Próba wyjaśnienia ich statusu międzynarodowego.
2. Wykonanie w parach ćwiczeń 4–8 z bloku „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z bloku „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Kosowo chce się uniezależnić energetycznie od Serbii. Podpisało umowę z Albanią, forsal.pl.
Mija 25 lat od wybuchu pierwszej wojny czeczeńskiej, wnp.pl.
Michał Buchta, Autonomia dla Śląska?, histmag.org.
W konflikcie w Donbasie zginęło już ponad 14 tys. osób, forsal.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa może zostać wykorzystana do lekcji powtórzeniowej, przygotowania się do sprawdzianu lub jako materiał pomocniczy przy innych lekcjach dotyczących spraw międzynarodowych.