Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Pomiar parametrów ruchu jednostajnie opóźnionego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość;
12) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń.

II. Mechanika.
Uczeń:
6) wyznacza położenie, wartość prędkości, wartość przyspieszenia i drogę w ruchu jednostajnym i jednostajnie zmiennym na podstawie danych zawartych w postaci tabel i wykresów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zidentyfikuje najważniejsze parametry ruchu jednostajnie opóźnionego.

  2. zbada zależność prędkości i drogi od czasu w ruchu jednostajnie opóźnionym.

  3. zastosuje zależność prędkości od czasu i drogi od czasu do wyznaczania parametrów ruchu jednostajnie opóźnionego w danej chwili.

  4. przeanalizuje ruch samolotów hamujących po wylądowaniu.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

doświadczalna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

różne przedmioty, które mogą posłużyć do doświadczalnego badania ruchu jednostajnie opóźnionego – miarki, stopery, klocki równie pochyłe itp.

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w ramach pracy domowej zapoznają się z symulacją. Nauczyciel na początku lekcji omawia z uczniami ich obserwacje i zachęca do dyskusji na temat tego, w jaki sposób można sprawdzić doświadczalnie, czy ruch samolotów jest w istocie ruchem jednostajnie opóźnionym.

Faza realizacyjna:

Uczniowie w grupach opracowują projekt doświadczenia, w którym można sprawdzić, czy badany ruch jest ruchem jednostajnie opóźnionym, a następnie wykonują to doświadczenie. Nauczyciel pełni rolę doradczą – wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które zgłaszają uczniowie.

Po zakończeniu doświadczeń uczniowie analizują wyniki doświadczenia oraz w grupach dyskutują nad otrzymanymi rezultatami, źródłami niepewności pomiarowej i tym, co ewentualnie można by poprawić w sposobie wykonania doświadczenia.

Faza podsumowująca:

Uczniowie krótko przedstawiają na forum klasy swoje wyniki i najważniejsze wnioski z nich płynące. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań 4, 5 i 6 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Symulację uczniowie mogą wykorzystać także na początku lekcji.