Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pomiar parametrów ruchu jednostajnie opóźnionego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | doświadczalna |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | różne przedmioty, które mogą posłużyć do doświadczalnego badania ruchu jednostajnie opóźnionego – miarki, stopery, klocki równie pochyłe itp. |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie w ramach pracy domowej zapoznają się z symulacją. Nauczyciel na początku lekcji omawia z uczniami ich obserwacje i zachęca do dyskusji na temat tego, w jaki sposób można sprawdzić doświadczalnie, czy ruch samolotów jest w istocie ruchem jednostajnie opóźnionym. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w grupach opracowują projekt doświadczenia, w którym można sprawdzić, czy badany ruch jest ruchem jednostajnie opóźnionym, a następnie wykonują to doświadczenie. Nauczyciel pełni rolę doradczą – wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które zgłaszają uczniowie. Po zakończeniu doświadczeń uczniowie analizują wyniki doświadczenia oraz w grupach dyskutują nad otrzymanymi rezultatami, źródłami niepewności pomiarowej i tym, co ewentualnie można by poprawić w sposobie wykonania doświadczenia. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie krótko przedstawiają na forum klasy swoje wyniki i najważniejsze wnioski z nich płynące. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań 4, 5 i 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulację uczniowie mogą wykorzystać także na początku lekcji. |