Dla nauczyciela
Autor: Marta Frankowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Problemy prowadzące do rozwiązywania układów równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IV. Układy równań. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych;
3) rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci lub .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje typ układu równań;
stosuje różne metody rozwiązywania układów równań;
przedstawia interpretację geometryczną układu równań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
analiza przypadku,
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel określa cele lekcji i kryteria sukcesu.
Wybrani uczniowie prezentują pozyskane w domu wiadomości.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie oglądają animację, pracując metodą analizy przypadku.
W razie wątpliwościnauczyciel tłumaczy zadania.
Wybrani uczniowie wykonują polecenia zamieszczone pod animacją na forum klasy. Nauczyciel sprawdza poprawność ich wykonania, omawiając je wraz z uczniami na bieżąco.
Cały zespół klasowy wspólnie rozwiązuje ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda grupa rozwiązuje jeden przykład z ćwiczenia 3 z sekcji „Sprawdź się” i odpowiada na pytanie, czy rozwiązanie układu jest punktem styczności prostej i krzywej. Następnie każda grupa rozwiązuje jedno z ćwiczeń 4 - 6 z sekcji „Sprawdź się”. Przedstawiciel każdej z grup prezentuje rozwiązanie na tablicy.
Uczniowie w parach wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje krótko zdobyte wiadomości i ukształtowane umiejętności. Nauczyciel ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest narysowanie w jednym układzie współrzędnych dowolnego okręgu i prostej mającej z okręgiem jeden punkt wspólny, a nastepnie znalezienia postaci algebraicznej odpowiedniego układu równań.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązywanie równań wielomianowych metodami graficznymiRozwiązywanie równań wielomianowych metodami graficznymi
Układy równań typuUkłady równań typu
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać na zajęciach omawiających np. wzajemne położenie prostej i okręgu lub prostej i hiperboli.