Autor: Marta Frankowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Problemy prowadzące do rozwiązywania układów równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

IV. Układy równań. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;

2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych;

3) rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci ax+by=ex2+y2+cx+dy=f lub ax+by=ey=cx2+dx+f.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje typ układu równań;

  • stosuje różne metody rozwiązywania układów równań;

  • przedstawia interpretację geometryczną układu równań.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • analiza przypadku,

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel określa cele lekcji i kryteria sukcesu.

  2. Wybrani uczniowie prezentują pozyskane w domu wiadomości.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wspólnie oglądają animację, pracując metodą analizy przypadku.

  2. W razie wątpliwościnauczyciel  tłumaczy zadania.

  3. Wybrani uczniowie wykonują polecenia zamieszczone pod animacją na forum klasy. Nauczyciel sprawdza poprawność ich wykonania, omawiając je wraz z uczniami na bieżąco.

  4. Cały zespół klasowy wspólnie rozwiązuje ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.

  5. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda grupa rozwiązuje jeden przykład z ćwiczenia 3 z sekcji „Sprawdź się” i odpowiada na pytanie, czy rozwiązanie układu jest punktem styczności prostej i krzywej. Następnie każda grupa rozwiązuje jedno z ćwiczeń 4 - 6 z sekcji „Sprawdź się”. Przedstawiciel każdej z grup prezentuje rozwiązanie na tablicy.

  6. Uczniowie w parach wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  • Jeden z uczniów podsumowuje krótko zdobyte wiadomości i ukształtowane umiejętności. Nauczyciel ocenia pracę grup.

Praca domowa:

  • Zadaniem uczniów jest narysowanie w jednym układzie współrzędnych dowolnego okręgu i prostej  mającej z okręgiem jeden punkt wspólny, a nastepnie znalezienia postaci algebraicznej odpowiedniego układu równań.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać na zajęciach omawiających np. wzajemne położenie prostej i okręgu lub prostej i hiperboli.