Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Dwa głosy z pożogi – wojenne wiersze Tadeusza Różewicza i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje wiersze Tadeusza Różewicza i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego: Rok 1939 oraz Z głową na karabinie,
nazywa środki stylistyczne i określa ich funkcje w obu wierszach,
opisuje stosunek do ojczyzny podmiotów lirycznych w wierszach Różewicza i Baczyńskiego,
uzasadnia swoje stanowisko w dyskusji na temat poświęcenia życia dla ojczyzny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Dwa głosy z pożogi – wojenne wiersze Tadeusza Różewicza i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z utworami literackimi w e‑materiale: Z głową na karabinie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz Rok 1939 Tadeusza Różewicza. Przygotowują się do omówienia tekstów, szukając informacji na temat ważnych kontekstów: biograficznego i historycznoliterackiego.
Nauczyciel prosi także uczniów o zapoznanie się z blokiem tekstowym e‑materiału.Recytacja. Chętne lub wybrane osoby przygotowują głośne czytanie utworów poetyckich Z głową na karabinie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz Rok 1939 z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od wyświetlenia przez nauczyciela końcowych sekwencji filmu Dzień czwarty (patrz: materiały dodatkowe). Scenie śmierci Baczyńskiego towarzyszy fragment jego wiersza Pożegnanie żałosnego strzelca:
Zbyt jest trudno wrócić do was młodym, żywym,
zbyt jest trudno…
łatwo zostać bohaterem…
Jakie szczęście, że nie można tego dożyć,
kiedy pomnik ci wystawią, bohaterze,
i morderca na nagrobkach kwiaty złoży.
Nauczyciel przypomina zdanie Pigonia przytoczone we wprowadzeniu do lekcji:Należymy do narodu, którego losem jest strzelać do wroga z brylantów
. Prosi uczniów o skomentowanie obu wypowiedzi.Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Wybrane przed lekcją osoby czytają głośno wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Tadeusza Różewicza. Uczestnicy zajęć opisują swoje pierwsze wrażenia po ich wysłuchaniu, wskazują podobieństwa i różnice między tekstami poetyckimi.
Uczniowie rozpoczynają pracę w dwóch grupach. Pierwsza będzie się zajmowała analizą wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, druga – wiersza Tadeusza Różewicza. Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z poleceniami towarzyszącymi mapie myśli. Członkowie grupy pierwszej wykonują polecenia w odniesieniu do wiersza Baczyńskiego, grupy drugiej – odnosząc się do wiersza Różewicza.
W drugiej części tej fazy lekcji członkowie obu grup wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” związane z utworem, który analizują. Następnie przedstawiają efekty swojej pracy, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem lekcji jest wykonanie przez wszystkich uczestników zajęć ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie dyskutują na temat poświęcania swego życia i zdrowia dla ojczyzny. Odnoszą się do tekstów omawianych podczas lekcji oraz do innych tekstów kultury. Nauczyciel moderuje ich dyskusję i dba, by prowadziła do konkretnych wniosków.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Napisz analizę porównawczą utworu Rok 1939 i Z głową na karabinie. Twoja praca powinna liczyć przynajmniej 250 słów.
Materiały pomocnicze:
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Kazimierz Wyka, Różewicz parokrotnie, Warszawa 1977.
Do potomnego, Finezje literackie 4/5, Ninateka
O wpływie tragicznego czasu wojny na twórczość ówczesnych poetów
• Czwarty dzień, film w reż. Ludmiły Niedbalskiej, 1984, dostępny w internecie.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.