Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Systemy ograniczonego pluralizmu w państwach niedemokratycznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
4) przedstawia systemy partyjne w państwach niedemokratycznych – monopartyjny, partii hegemonicznej; wykazuje, że w państwach tego typu mogą istnieć systemy charakteryzujące się pozornym pluralizmem lub takie, w których partie nie mają realnego znaczenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje system partii hegemonicznej na wybranym przykładzie;
ocenia rolę partii satelickich w systemie partii hegemonicznej;
przygotowuje, we współpracy w grupie, prezentację multimedialną;
uzasadnia wprowadzenie ograniczonego pluralizmu politycznego dla legitymizacji pozycji partii hegemonicznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
odwrócona klasa;
analiza tekstu źródłowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Na poprzedniej lekcji uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy. Każda z nich ma za zadanie przygotowanie jednego fragmentu lekcji w postaci prezentacji multimedialnej:
okoliczności kształtowania się państwa realnego socjalizmu po II wojnie światowej;
charakterystyka systemu partii hegemonicznej na przykładzie PRL;
przykłady innych systemów partii hegemonicznej w Europie Środkowej przed 1989 r.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Każda z grup przedstawia przygotowane przez siebie prezentacje. Nauczyciel weryfikuje i uzupełnia materiał zaprezentowany przez uczniów.
2. Uczniowie w parach analizują fragmenty tekstów źródłowych i oceniają rolę partii władzy w systemie politycznym Rosji.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie proszeni są o ocenę, czy partię Jedna Rosja można uznać za partię hegemoniczną i czy w związku z tym Rosja jest państwem demokratycznym.
2. Po krótkiej dyskusji na powyższy temat wybrana osoba formułuje wnioski.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o napisanie eseju na temat:
„Czy system partii hegemonicznej sprzyja budowie społeczeństwa obywatelskiego?”.
Materiały pomocnicze:
Marek Bankowicz, Beata Kosowska‑Gąstoł, Systemy polityczne, Kraków 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Może zostać wykorzystane jako wstęp do dyskusji.