Dla nauczyciela
Autor: Alicja Kasińska
Przedmiot: biologia
Temat: Wady postawy: przyczyny, skutki i profilaktyka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie;
świadomość i ekspresja kulturalna;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa czynniki wpływające na powstawanie wad postawy;
prezentuje prawidłową postawę ciała i omawia jej cechy;
rozpoznaje objawy skoliozy;
ocenia swoją postawę i dokonuje refleksji o odpowiedzialności za swoje zdrowie.
Strategie nauczania:
strategia eksponująca;
strategia eksperymentalno‑obserwacyjna;
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego (e‑materiału);
drama;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o odczytanie wprowadzenia do e‑materiału, a następnie stwarza sytuację problemową, stawiając pytanie: „Czy spotykacie wśród rówieśników osoby, które mają wady kręgosłupa?”.
Krótkie wypowiedzi chętnych uczniów odzwierciedlają stan wiedzy na temat wad postawy, są punktem wyjścia do realizacji celów lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel informuje uczniów, że wykorzystując materiały przedstawione w sekcji „Przeczytaj” oraz symulację interaktywną, przygotują scenki dotyczące postawy ciała. Dzieli uczniów na cztery grupy. Każda grupa otrzymuje inne zadanie. Na przygotowanie scenek uczniowie mają 10 minut, na prezentację po 3 minuty każda grupa. Tematy scenek:
prawidłowa postawa ciała;
nieprawidłowa postawa ciała w różnych sytuacjach i pozycjach;
skutki nieprawidłowej postawy ciała – wady kręgosłupa i ich korekta;
płaskostopie – przyczyny, skutki, zapobieganie.
Po zaprezentowaniu scenek nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i prosi o wykonanie polecenia nr 1 (w którym uczniowie mają za zadanie wskazać, jakie błędy w codziennym życiu mogą doprowadzić do zaprezentowanych wad postawy) i polecenie nr 2 (w którym uczniowie mają za zadanie zaproponować pięć działań umożliwiących utrzymanie prawidłowej postawy ciała). Następnie wybrani uczniowie prezentują swoje odpowiedzi.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie ocenić, czy stwierdzenie „niedobór witaminy D w organizmie nie ma wpływu na rozwój wad postawy” jest prawdziwe czy fałszywe). Następnie porównują swoje rozwiązanie z inną parą. Wybrane zespoły prezentują odpowiedź na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdania: „Dziś zrozumiałem/zrozumiałam, że…”.
Praca domowa:
Wykonaj polecenia nr 3 i 4 z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Wyszukaj w internecie zestaw ćwiczeń pomagających wzmocnić kręgosłup. Postaraj się wykonywać je systematycznie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana w fazie wstępnej lekcji. Nauczyciel może także poprosić uczniów, by zapoznali się z symulacją w ramach pracy domowej.