Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Alicja Kasińska

Przedmiot: biologia

Temat: Wady postawy: przyczyny, skutki i profilaktyka

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Pogłębianie znajomości uwarunkowań zdrowia człowieka. Uczeń:
1) planuje działania prozdrowotne;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
8. Poruszanie się. Uczeń:
2) rozpoznaje (na modelu, schemacie, rysunku) rodzaje połączeń kości i określa ich funkcje;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
7) Poruszanie się. Uczeń:
m) rozpoznaje (na modelu, schemacie, rysunku) kości szkieletu osiowego, obręczy i kończyn człowieka,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie;

  • świadomość i ekspresja kulturalna;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa czynniki wpływające na powstawanie wad postawy;

  • prezentuje prawidłową postawę ciała i omawia jej cechy;

  • rozpoznaje objawy skoliozy;

  • ocenia swoją postawę i dokonuje refleksji o odpowiedzialności za swoje zdrowie.

Strategie nauczania:

  • strategia eksponująca;

  • strategia eksperymentalno‑obserwacyjna;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego (e‑materiału);

  • drama;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o odczytanie wprowadzenia do e‑materiału, a następnie stwarza sytuację problemową, stawiając pytanie: „Czy spotykacie wśród rówieśników osoby, które mają wady kręgosłupa?”.

  2. Krótkie wypowiedzi chętnych uczniów odzwierciedlają stan wiedzy na temat wad postawy, są punktem wyjścia do realizacji celów lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel informuje uczniów, że wykorzystując materiały przedstawione w sekcji „Przeczytaj” oraz symulację interaktywną, przygotują scenki dotyczące postawy ciała. Dzieli uczniów na cztery grupy. Każda grupa otrzymuje inne zadanie. Na przygotowanie scenek uczniowie mają 10 minut, na prezentację po 3 minuty każda grupa. Tematy scenek:

    • prawidłowa postawa ciała;

    • nieprawidłowa postawa ciała w różnych sytuacjach i pozycjach;

    • skutki nieprawidłowej postawy ciała – wady kręgosłupa i ich korekta;

    • płaskostopie – przyczyny, skutki, zapobieganie.

  2. Po zaprezentowaniu scenek nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i prosi o wykonanie polecenia nr 1 (w którym uczniowie mają za zadanie wskazać, jakie błędy w codziennym życiu mogą doprowadzić do zaprezentowanych wad postawy) i polecenie nr 2 (w którym uczniowie mają za zadanie zaproponować pięć działań umożliwiących utrzymanie prawidłowej postawy ciała). Następnie wybrani uczniowie prezentują swoje odpowiedzi.

  3. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie ocenić, czy stwierdzenie „niedobór witaminy D w organizmie nie ma wpływu na rozwój wad postawy” jest prawdziwe czy fałszywe). Następnie porównują swoje rozwiązanie z inną parą. Wybrane zespoły prezentują odpowiedź na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdania: „Dziś zrozumiałem/zrozumiałam, że…”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenia nr 3 i 4 z sekcji „Symulacja interaktywna”.

  2. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się”.

  3. Wyszukaj w internecie zestaw ćwiczeń pomagających wzmocnić kręgosłup. Postaraj się wykonywać je systematycznie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:

Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana w fazie wstępnej lekcji. Nauczyciel może także poprosić uczniów, by zapoznali się z symulacją w ramach pracy domowej.