Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak zmieniają się promienie atomów i jonów w układzie okresowym?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy:
II. Budowa atomu. Uczeń:
3) wskazuje związek między budową elektronową atomu a położeniem pierwiastka w układzie okresowym i jego właściwościami fizycznymi (np. promieniem atomowym, energią jonizacji) i chemicznymi.
Zakres rozszerzony:
II. Budowa atomu. Uczeń:
5) wskazuje związek między budową elektronową atomu a położeniem pierwiastka w układzie okresowym i jego właściwościami fizycznymi (np. promieniem atomowym, energią jonizacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
identyfikuje i opisuje ogólne tendencje zmian promieni atomów i jonów pierwiastków w układzie okresowym
tłumaczy jak zmieniają się promienie atomowe w zależności od położenia pierwiastka w układzie okresowym
porównuje wielkości promieni atomowych i promieni jonowych dla poszczególnych pierwiastków
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
metoda JIGSAW;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Czy istnieje reguła, która może pomóc Ci przewidzieć rozmiar atomu i jonu dla dowolnego pierwiastka układu okresowego?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia promień atomowy i promień jonowy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują tekst w dostępnych źródłach, w tym w e‑materiale, dotyczący promieni atomowych i jonowych. Następnie rozpoczyna się praca metodą JIGSAW. Nauczyciel prosi uczniów, aby odliczyli do pięciu, zapamiętując numer i uczniowie łączą się w grupy złożonych z tych samych numerów. Każdy numer otrzymuje inny zestaw atomów do porównania w czasie do 3 min.: I – sód i tlen; II – magnez i siarka; III – rubid i jod; IV – lit i frans; V – wapń i brom. Każdy uczestnik zostaje ekspertem, który w istotny sposób przyczyni się do sukcesu całej grupy. Każdy uczeń występuje w roli uczącego się i nauczającego. Zadaniem każdej grupy uczniów jest wybranie pierwiastka, którego atom ma większy promień oraz uzasadnienie swojej odpowiedzi.
Każda grupa zapoznaje się z informacjami w ramach swojego zagadnienia, korzystając z dostępnych źródeł. Efektem pracy powinno być wspólne opracowanie na podstawie dyskusji oraz uczenia się nawzajem.
Na umówiony znak uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znaleźli się eksperci z wszystkich pozostałych grup.
Eksperci kolejno relacjonują to, czego nauczyli się w swoich pierwotnych grupach, czyli ekspert grupy I uczy pozostałych tego, czego się nauczył sam przed chwilą itd. Uczący uczestnicy przekazują wiedzę pozostałym uczniom. Każda z grup w ten sposób zapoznaje się z całym materiałem przewidzianym do realizacji na danej jednostce lekcyjnej (czas ok. 10 min).
Eksperci wracają do swoich pierwotnych grup, konfrontują zdobytą wiedzę, uzupełniają, sprawdzają, czy wszyscy posiadają zbieżne informacje w omawianych kwestiach oraz sporządzają samodzielnie krótką notatkę do zeszytu.
Uczniowie w parach analizują medium bazowe, a następnie wykonują ćwiczenia dołączone do niego. Nauczyciel sprawdza przygotowane przez uczniów notatki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Podaje polecenia:
Dlaczego kationy metali mają mniejszy promień niż ich atomy?
Dlaczego aniony niemetali mają większy promień niż ich atomy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia:
Przypomnialem sobie, że...
Co było łatwe...
Czego się nauczyłam/łem ...
Co sprawiło mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel zleca uczniom do wykonania ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu wiedzy.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Dlaczego kationy metali mają mniejszy promień niż ich atomy?
Dlaczego aniony niemetali mają większy promień niż ich atomy?
Do pracy metodą JIGSAW nauczyciel zapisuje na kartkach pierwiastki, które uczniowie będą porównywać podczas pracy na lekcji.
sód i tlen;
magnez i siarka;
rubid i jod;
lit i frans;
wapń i brom.