Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Opinia publiczna a polityka zagraniczna
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy
Uczeń:
2) przedstawia zmiany w międzynarodowym ładzie politycznym i gospodarczym w XXI w.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia zjawisko „przebudzenia ludzkości”;
przedstawia wpływ „przebudzenia ludzkości” na politykę zagraniczną państw;
interpretuje związek „przebudzenia ludzkości” i ładu międzynarodowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Na poprzedniej lekcji para uczniów dostaje do przygotowania prezentację „Polityka zagraniczna Rosji jako element polityki wewnętrznej”. Materiałem źródłowym może tu być raport Ośrodka Studiów Wschodnich z 2017 r. Uzależnieni od konfliktu. Wewnętrzne uwarunkowania antyzachodniej polityki Kremla.
Faza wstępna
1. Praca z audiobookiem „O wielkim przebudzeniu ludzkości”. Uczniowie wynotowują najważniejsze ich zdaniem informacje.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Dyskusja w formie burzy mózgów. Punktem wyjścia jest pierwsze polecenie do audiobooka. Uczniowie podają przykłady zjawisk, które oddają zjawisko „przebudzenia ludzkości”. W każdym przypadku powinni dokonać interpretacji wskazywanego zdarzenia (np. dlaczego Arabska Wiosna lub protesty na Białorusi 2020/2021 są wyrazem „przebudzenia ludzkości”?).
2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
W jaki sposób opisane zjawisko może wpływać na politykę zagraniczną współczesnych państw?
Jakie wiążą się z tym szanse oraz zagrożenia?
Czy świat dzięki „przebudzeniu ludzkości” będzie bardziej czy mniej stabilny i bezpieczny?
Odpowiedzi stanowią kontynuację dyskusji.
3. Przedstawienie uczniowskiej prezentacji na temat: „Polityka zagraniczna Rosji jako element polityki wewnętrznej”. Pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje dyskusję, ocenia prezentację oraz wyjaśnia związek kwestii poruszonych w prezentacji ze zjawiskiem opisanym w audiobooku.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 4 i 5.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Maria Domańska, Uzależnieni od konfliktu. Wewnętrzne uwarunkowania antyzachodniej polityki Kremla, osw.waw.pl.
Paulina Pacak, Soft power jako środek realizacji celów polityki zagranicznej państwa w systemie postwestfalskim, [w:] Poziomy analizy stosunków międzynarodowych, red. Edward Haliżak, Marek Pietraś, Lublin 2012.
John Curtice, Porównawcze sondaże opinii publicznej, [w:] Zachowania polityczne, red. Russel J. Dalton, Hans‑Dieter Klingemann, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.