Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Tadeusz Moroń
Przedmiot: chemia
Temat: Czy kwasy mogą reagować z niemetalami?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowym i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje, w jakich warunkach niemetale reagują z kwasami;
podaje przykład reakcji kwasu z niemetalem;
planuje i wykonuje doświadczenie, w którym wykaże, że niektóre niemetale reagują z niektórymi kwasami;
formułuje wnioski dotyczące reakcji niemetali z kwasami.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
cwiczenia uczniowskie;
wirtualne laboratorium;
mapa pojęciowa;
kula śnieżna;
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, marker.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie, dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje treści zamieszczone we wprowadzeniu e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów do pytania: z jakimi substancjami reagują kwasy? Moderator zapisuje pytanie oraz propozycje substancji na tablicy. Podopieczni wspólnie tworzą mapę pojęć, dorysowują kolejne pola, a następnie uzupełniają je o przykłady konkretnych reakcji.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: czy kwasy mogą reagować z niemetalami? Uczniowie, stosując metodę kuli śnieżnej, ustalają odpowiedź na pytanie oraz starają się uzasadnić swoją odpowiedź - nauczyciel rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Moderator uzupełnia mapę pojęć o niemetale, jeżeli w fazie wstępnej nie zaproponowano.
Podsumowaniem tego fragmentu lekcji powinna być konkluzja: mechanizm reakcji kwasów z innymi związkami polega na tym, że gdy dana substancja reaguje z kwasem to dostarcza elektrony do jonów , które powstają w wyniku dysocjacji kwasów, np. ->
co można zapisać jonowo: ->
jeżeli zapiszemy bilans elektronowy:
Fe -> + 2eIndeks górny --
2 + 2eIndeks górny -- -> .
Takimi donorami elektronów są przeważnie metale. Niemetale przeważnie są akceptorami elektronów, więc nie mogą oddać elektrów jonowi oksoniowemu. Dlatego niemetale na ogół nie reagują z rozcieńczonymi kwasami.”
Wirtualne laboratorium. Uczniowie samodzielnie pracują w laboratorium. Na podstawie wykonanych eksperymentów wyciągają wnioski, zapisują w zeszytach. Samodzielnie podejmują próby napisania równań zachodzących reakcji chemicznych. Następnie konfrontują zapisane równania z informacjami zawartymi w treści e‑materiału. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wpiera ich i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie formułują wnioski dotyczące reakcji niemetali z kwasami i prezentują je na forum. Podsumowująca konkluzja powinna brzmieć: reakcje kwasów utleniających z niemetalami nie są typowymi reakcjami, a ich przebieg zależy od warunków przebiegu reakcji.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Jakie kwasy zaliczamy do utleniających? Na czym polega roztwarzanie? Czy kwasy beztlenowe reagują z niemetalami? Na czym polega reakcja kwasu siarkowego(VI) z niemetalami?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może być użyte jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań. Medium może być również wykorzystane przez uczniów nieobecnych na lekcji jako uzupełnienie luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie kwasy zaliczamy do utleniających?
Na czym polega roztwarzanie?
Czy kwasy beztlenowe reagują z niemetalami?
Na czym polega reakcja kwasu siarkowego(VI) z niemetalami?
Nauczyciel przygotowuje:
Karteczki samoprzylepne.