Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Tadeusz Moroń

Przedmiot: chemia

Temat: Czy kwasy mogą reagować z niemetalami?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowym i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje, w jakich warunkach niemetale reagują z kwasami;

  • podaje przykład reakcji kwasu z niemetalem;

  • planuje i wykonuje doświadczenie, w którym wykaże, że niektóre niemetale reagują z niektórymi kwasami;

  • formułuje wnioski dotyczące reakcji niemetali z kwasami.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • cwiczenia uczniowskie;

  • wirtualne laboratorium;

  • mapa pojęciowa;

  • kula śnieżna;

  • technika zdań podsumowujących.

Forma pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, marker.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie, dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje treści zamieszczone we wprowadzeniu e‑materiału.

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów do pytania: z jakimi substancjami reagują kwasy? Moderator zapisuje pytanie oraz propozycje substancji na tablicy. Podopieczni wspólnie tworzą mapę pojęć, dorysowują kolejne pola, a następnie uzupełniają je o przykłady konkretnych reakcji.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: czy kwasy mogą reagować z niemetalami? Uczniowie, stosując metodę kuli śnieżnej, ustalają odpowiedź na pytanie oraz starają się uzasadnić swoją odpowiedź - nauczyciel rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Moderator uzupełnia mapę pojęć o niemetale, jeżeli w fazie wstępnej nie zaproponowano.

  2. Podsumowaniem tego fragmentu lekcji powinna być konkluzja: mechanizm reakcji kwasów z innymi związkami polega na tym, że gdy dana substancja reaguje z kwasem to dostarcza elektrony do jonów H 3 O + , które powstają w wyniku dysocjacji kwasów, np. Fe + 2HCl -> FeCl 2  + H 2

    co można zapisać jonowo: Fe + 2H 3 O +  + 2Cl -> Fe 2 +  + 2Cl  + H 2 ↑ + 2H 2 O

    jeżeli zapiszemy bilans elektronowy:

    Fe -> Fe 2 + + 2eIndeks górny -

    2 H 3 O + + 2eIndeks górny - -> H 2 ↑ + 2H 2 O .

    Takimi donorami elektronów są przeważnie metale. Niemetale przeważnie są akceptorami elektronów, więc nie mogą oddać elektrów jonowi oksoniowemu. Dlatego niemetale na ogół nie reagują z rozcieńczonymi kwasami.”

  3. Wirtualne laboratorium. Uczniowie samodzielnie pracują w laboratorium. Na podstawie wykonanych eksperymentów wyciągają wnioski, zapisują w zeszytach. Samodzielnie podejmują próby napisania równań zachodzących reakcji chemicznych. Następnie konfrontują zapisane równania z informacjami zawartymi w treści e‑materiału. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wpiera ich i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  4. Uczniowie formułują wnioski dotyczące reakcji niemetali z kwasami i prezentują je na forum. Podsumowująca konkluzja powinna brzmieć: reakcje kwasów utleniających z niemetalami nie są typowymi reakcjami, a ich przebieg zależy od warunków przebiegu reakcji.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Jakie kwasy zaliczamy do utleniających? Na czym polega roztwarzanie? Czy kwasy beztlenowe reagują z niemetalami? Na czym polega reakcja kwasu siarkowego(VI) z niemetalami?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/nauczyłem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może być użyte jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań. Medium może być również wykorzystane przez uczniów nieobecnych na lekcji jako uzupełnienie luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie kwasy zaliczamy do utleniających?

  • Na czym polega roztwarzanie?

  • Czy kwasy beztlenowe reagują z niemetalami?

  • Na czym polega reakcja kwasu siarkowego(VI) z niemetalami?

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • Karteczki samoprzylepne.