Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Przyspieszenie grawitacyjne na powierzchni różnych planet |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | - merytoryczna dyskusja wprowadzająca, |
Formy zajęć: | - praca indywidualna, |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna/rzutnik |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów na temat przyspieszenia grawitacyjnego oraz nawiązuje do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. Uczniowie przedstawiają posiadane informacje na temat pola grawitacyjnego, które poznali na poprzednich lekcjach. | |
Faza realizacyjna: | |
• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z symulacją dołączoną do niniejszego materiału w celu utrwalenia omawianych zagadnień. Dodatkowo uczniowie powinni wykonać dwa wybrane przez nauczyciela zadania rachunkowe, spośród dołączonych do materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja interaktywna może być wykorzystana w pracy samodzielnej ucznia na lekcji. |