Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Przyspieszenie grawitacyjne na powierzchni różnych planet

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.
Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.

IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
2) stosuje do obliczeń związek między przyspieszeniem grawitacyjnym na powierzchni planety a jej masą i promieniem.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. poda, od czego zależy przyspieszenie grawitacyjne.

  2. przeanalizuje, jak zmienia się przyspieszenie grawitacyjne planet.

  3. obliczy, jakie wartości przyjmuje przyspieszenie grawitacyjne w przypadku poszczególnych planet Układu Słonecznego.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

- merytoryczna dyskusja wprowadzająca,
- obserwacja,
- doświadczenie,
- podsumowująca rozmowa kierowana.

Formy zajęć:

- praca indywidualna,
- praca w parach i w grupie.

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna/rzutnik

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów na temat przyspieszenia grawitacyjnego oraz nawiązuje do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej.

Uczniowie przedstawiają posiadane informacje na temat pola grawitacyjnego, które poznali na poprzednich lekcjach.

Faza realizacyjna:

• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
– nauczyciel prosi uczniów o podanie wzoru na przyspieszenie grawitacyjne, wyjaśnienie symboli wielkości fizycznych oraz podanie ich jednostek,
– uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, prosząc o wyjaśnienie kwestii problemowych lub niezrozumiałych (jeżeli takowe są),
– nauczyciel zachęca uczniów do zadawania pytań,
– nauczyciel odpowiada na pytania uczniów, koryguje ich odpowiedzi, ewentualnie naprowadza na właściwy trop.

• Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:
– uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania (mogą być to zadania zawarte w niniejszym e‑materiale),
– uczniowie dobierają się w pary (w przypadku licznych klas mogą to być grupy 3‑4 osobowe) i sprawdzają sobie nawzajem rozwiązania zadań próbując omówić ewentualne problemy,
– nauczyciel podchodzi do każdej z par i sprawdza wyniki pracy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z symulacją dołączoną do niniejszego materiału w celu utrwalenia omawianych zagadnień. Dodatkowo uczniowie powinni wykonać dwa wybrane przez nauczyciela zadania rachunkowe, spośród dołączonych do materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Symulacja interaktywna może być wykorzystana w pracy samodzielnej ucznia na lekcji.