Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Teorie kwasów i zasad

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:

7) klasyfikuje substancje jako kwasy lub zasady zgodnie z teorią Brønsteda‑Lowry’ego; wskazuje sprzężone pary kwas – zasada.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia teorie kwasów i zasad;

  • porównuje teorie kwasów i zasad;

  • opisuje zachowanie kwasowo‑zasadowe substancji amfiprotycznych;

  • zgodnie z definicją Brønsteda-Lowry'ego identyfikuje kwasy, zasady i sprzężone pary kwas‑zasada.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • film edukacyjny;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;

  • podręczniki tradycyjne;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak;

  • aplikacja do tworzenia zadań wielokrotnego wyboru/krzyżówek, np. Quizziz.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Dyskusja dydaktyczna wokół pytań nauczyciela: Czym są kwasy i zasady? Jakie znasz przykłady tych związków?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film edukacyjny przedstawiający rozwój teorii kwasów i zasad. Uczniowie zapisują najważniejsze informacje w zeszytach, a po projekcji filmu podają na forum poznane teorie kwasów i zasad wg ArrheniusaBrønsteda-Lowry'egoLewisa.

  2. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na trzy grupy, rozdaje arkusze papieru A3/A2, mazaki, samoprzylepne kolorowe karteczki.  Uczniowie tworzą plakaty:

  • I grupa – teoria Arrheniusa;

  • II grupa – teoria Brønsteda-Lowry'ego;

  • III grupa – teoria Lewisa.

    Uczniowie przygotowują plakaty w sposób prosty, ułatwiający wszystkich uczniom przyswojenie wiedzy. Podczas pracy mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów. Plakaty zostaną pozostawione w sali i będą pomocą naukową dla pozostałych uczniów. Po wykonaniu zadania liderzy grup prezentują efekty pracy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel podsumowuje całość i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka przykładów zasad i kwasów ( NaOH , H 2 SO 4 , CH 3 COOH , HClO 4 ). Chętni uczniowie zgłaszają się i decydują, które z nich są kwasami i zasadami wg Arrheniusa, Bronsteda-Lowry’ego oraz Lewisa. Następnie mają za zadanie zapisać odpowiednie równania reakcji dla wskazanych przykładów i ustalić pary sprzężonych kwasów i zasad wg Teorii Bronsteda-Lowry’ego. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną zapisów.

  2. Uczniowie samodzielnie analizują przykład 1 zawarty w e‑materiale.

  3. Na podstawie analizy przykładu 1 w e‑materiale uczniowie w parach mają za zadanie wymyślić analogiczne zadanie i zapisać do niego rozwiązanie. Po wymyśleniu przykładu uczniowie mają przekazać zadanie do rozwiązania parze z sąsiedztwa (nauczyciel monitoruje). Rozwiązania i wspólną pracę uczniów sprawdza nauczyciel. Jeśli jakiś przykład jest kontrowersyjny zapisuje go na tablicy i wyjaśnia. Uczniowie, którzy niepoprawnie rozwiązali przykłady lub przykłady były niepoprawnie skonstruowane wykonują zadanie ponownie (ewentualnie mogą dokończyć w domu).

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania nauczyciel prosi uczniów, by każdy z nich, korzystając z generatora z wykorzystaniem aplikacji, np. Quizziz, ułożył pytanie testowe jednokrotnego wyboru (lub wielokrotnego wyboru lub krzyżówkę, w zależności od użytego generatora). Pytanie/krzyżówka ma odnosić się do zagadnień poruszanych na lekcji. Następnie uczniowie wymieniają się zadaniami/krzyżówkami lub wspólnie rozwiązują kilka z nich. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że..

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny mogą wykorzystać podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności na lekcji.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Jakie znasz teorie kwasów i zasad? Jak zinterpretujesz kolejno teorie: Arrheniusa; Brønsteda-Lowry'ego; Lewisa?

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • arkusze papieru A2/A3;

  • mazaki;

  • kolorowe samoprzylepne karteczki (sklerotki);

  • masa wielokrotnego klejenia.

  1. Jones Loretta, Atkins PeterChemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, Warszawa 2018, Wydawnictwo Naukowe PWN.