Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: W kręgu średniowiecznych ideałów. Rycerz
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi cechy kultury rycerskiej;
wyjaśni, na czym polegał rycerski etos;
omówi obowiązki rycerskie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel zachęca uczniów do samokształcenia i zapoznania się z książką Johana Huizingi Jesień średniowiecza.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel informuje uczniów, że w Jesieni średniowiecza autor przedstawił panoramiczny obraz schyłku przedrenesansowego świata, koncentrując się zwłaszcza na przejawach tego rozpadu we Francji i Burgundii. Ukazał w nim zachodzące w wiekach XIV i XV powolne przemiany w kulturze dotyczące m.in. idei rycerstwa, religii, miłości, stosunku do śmierci, pojęcia piękna.
Chętni uczniowie, którzy zapoznali się w domu z lekturą rozpoczynają wstępną rozmowę dotyczącą ideału rycerza.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcjach „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracowali metodą kuli śniegowej, poszukując odpowiedzi na pytanie: Jakie korzyści wynikały z przynależności do stanu rycerskiego?
Pierwszy etap pracy jest indywidualny: uczniowie samodzielnie opracowują odpowiedzi (mogą przy tym korzystać z telefonów z dostępem do internetu), następnie łączą się w pary, konfrontując zapisane pomysły. Kolejny etap to połącznie par w zespoły 4‑osobowe, które prowadzą dyskusję i weryfikują swoje przemyślenia, a ostatecznie postawiony problem omawiamy jest na forum klasy. Na każdym etapie uczniowie zapisują swoje pomysły na nowej kartce. Nauczyciel dokonuje przeglądu przedstawianych przez uczniów rozwiązań i uzupełnia je w razie potrzeby.Nauczyciel wyświetla na tablicy po kolei ćwiczenia nr 1‑4 i 6. Zespół klasowy zostaje podzielony na 4‑osobowe grupy, które rozwiązują zadania na czas. Najszybsza grupa przedstawia swoje propozycje i omawia je na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują przedstawione odpowiedzi. Jeśli są one poprawne, grupa wygrywa. Ostatnie ćwiczenie (nr 7) uczniowie wykonują wspólnie i omawiają je razem z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
Czym charakteryzuje się etos rycerski?
Czy Władysław Jagiełło stanowi przykład idealnego rycerza?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”: Na podstawie tekstu Franci Cardiniego wykaż w tekście liczącym co najmniej 60 słów, że ideał rycerza był atrakcyjny nie tylko dla przedstawicieli elit społecznych.
Materiały pomocnicze:
Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1973.
Robert Żukowski, Rycerstwo polskie X‑XV w., Warszawa 1999.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.