Autorki e‑materiału: Anna Faszcza

Autorki scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: How to Be a Great Listener? / Tak być słuchaczem doskonałym?

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, V.6, V.12, VII.4, VII.15, VIII.1, VIII.2, VIII.3, X, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania - rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu doskonalenia umiejętności słuchania.

  2. Uczeń potrafi wskazać najistotniejsze cechy dobrego słuchacza oraz wyjaśnić swój wybór.

  3. Uczeń wyjaśnia potrzebę kształtowania i rozwijania umiejętności aktywnego słuchania.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy z zakresu doskonalenia umiejętności słuchania.

  2. Uczeń poszerza wiedzę z zakresu doskonalenia umiejętności słuchania.

  3. Uczeń kształtuje świadomość znaczenia umiejętności słuchania.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów, błąd jako narzędzie doskonalenia)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. podejście komunikacyjne

  3. podejście humanistyczne

  4. metoda podająca (praca z tekstem)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie I'm all ears i pyta: In what situations do we use the expresssion? Uczniowie odpowiadają, po czym rozwiązują quiz w Exercise 1 (Przeczytaj). Zapoznają się z rozwiązaniami quizu, a nauczyciel pyta, czy zgadzają się z wynikiem. Nauczyciel pyta: What are the features of a good listener? Następnie uczniowie na forum klasy wymieniają jak najwięcej cech dobrego słuchacza.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie trzech pierwszych akapitów tekstu How to Become a Better Listener? i udzielenie odpowiedzi na pytanie: What does the paragraph say about listening skills, communication and active listening? Uczniowie odpowiadają w parach/ na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają pozostałe fragmenty tekstu i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a później na forum klasy uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu. Dodatkowo nauczyciel może zapytac uczniów, która ze wskazówek dotyczących umiejętności słuchania jest, ich zdaniem, najtrudniejsza do wdrożenia, z którą się nie zgadzają itd.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Dodatkowo sprawdzają, w jakim kontekście wyrażenia z zadania pojawiły się w tekście.

  4. Uczniowie tworzą opis dobrego słuchacza zgodnie z poleceniem w Exercise 4 (Przeczytaj). Wskazane przez nauczyciela osoby odczytują prace na forum klasy.

  5. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Gra edukacyjna), a uczniowie na forum klasy sugerują, które elementy powinny być umieszczone w kategoriach dosdon'ts.

  6. Nauczyciel wyświetla na tablicy grę edukacyjną. Dzieli uczniów na cztery zespoły, które będą rywalizowały w grze. Odczytuje kolejne pytania, a grupy zgłaszają odpowiedzi. Wygrywa drużyna, która popełniła najmniej błędów.

  7. Uczniowie łączą wyrażenia w zdania w Exercise 2 (Gra edukacyjna na urządzeniach mobilnych, po czym sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  8. Uczniowie podchodzą do tablicy i uzupełniają kolejne zdania w Exercise 3 (Gra edukacyjna). Pozostali nanoszą odpowiedzi na urządzeniach mobilnych.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują ustnie w parach Exercise 7 (Sprawdź się): It is frequently repeated that “Speech is silver, silence is golden.” Explain how you understand this statement in reference to active listening. Przysłowie może być punktem wyjścia do ogólnoklasowej dyskusji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–6 (Sprawdź się) i Exercise 4 (Gra edukacyjna). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

It is argued that listening skills are undervalued and not given enough attention at school. Write an article to your school newspaper, where you discuss the traits of a good listener and explain what things they should avoid doing when listening to others.

Your article should be 200–250 words long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują się do rozmowy z kolegą/koleżanką, w której zdadzą relację ze spotkania z osobą, która okazała się dobrym/złym słuchaczem, i opiszą, jakie jej zachowania o tym świadczyły. Na kolejnej lekcji uczniowie zrealizują zadanie w parach: uczeń A i uczeń B. W swojej wypowiedzi wykorzystują słownictwo z gry edukacyjnej z e‑materiału.