Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Sposoby różnicowania się mezodermy w różnych grupach zwierząt
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz sposoby różnicowania się mezodermy w różnych grupach zwierząt.
Scharakteryzujesz różnice w powstawaniu mezodermy u zwierząt pierwo- i wtóroustych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
obserwacja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
szary papier, flamastry, magnesy.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat gastrulacji, zwracając uwagę na wiadomości dotyczące mezodermy.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, mówiąc: „Zarodki rozwijają się w procesie zwanym embriogenezą. Rozpoczyna się ona od zapłodnienia, a kończy wykluciem zarodka z osłon jajowych lub opuszczeniem układu rozrodczego samicy. Proces ten składa się z kilku etapów, podczas których dochodzi do wielu przemian i rozwoju narządów. Jednym z ważnych etapów jest gastrulacja. Co jest istotą gastrulacji?”. Uczniowie objaśniają istotę gastrulacji, wskazują listki zarodkowe, które występują u wszystkich zwierząt, oraz dokonują podziału na zwierzęta dwu- i trójwarstwowe.
Faza realizacyjna:
Praca z symulacją interaktywną pt. „Porównanie rozwoju zarodkowego pierwoustych i wtóroustych”. Uczniowie zapoznają się z materiałem, nauczyciel czyta polecenie nr 1 („Przeanalizuj symulację interaktywną, a następnie porównaj rozwój pierwo- i wtóroustych. Określ, z czego powstaje otwór gębowy u pierwo- i wtóroustych.”) i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich dostaje arkusz papieru i flamastry. Uczniowie rysują mapę myśli, uwzględniając różnice pomiędzy pierwo- i wtóroustymi oraz proces powstawania mezodermy. Po określonym przez nauczyciela czasie liderzy grup przedstawiają wyniki swojej pracy. Na ich podstawie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Co zwierzęta trójwarstwowe zyskują dzięki obecności mezodermy?”.
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, mówiąc: „Komórki mezodermy są multipotencjalnymi komórkami macierzystymi. Zastosowanie komórek macierzystych stanowi obecnie jedną z innowacyjnych metod terapii. Jakie są nadzieje i ograniczenia związane z terapeutycznym wykorzystywaniem komórek mezodermalnych?”.
Faza podsumowująca:
Chętni uczniowie podsumowują wiedzę zdobytą na zajęciach.
Praca domowa:
Uczniowie wyszukują informacje na temat prowadzonych obecnie badań w kierunku wykorzystania pochodzących z mezodermy komórek macierzystych w różnego rodzaju chorobach.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:
Symulację interaktywną można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.