Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Wirtualny mikroskop. Korzeń
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego.
Przeprowadzisz obserwację mikroskopową korzenia.
Rozpoznasz wybrane tkanki roślinne korzenia na preparacie mikroskopowym.
Wymienisz nazwy kilku barwników histologicznych i określisz efekt barwienia wybranych związków chemicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
ćwiczenia laboratoryjne;
symulacja;
obserwacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego (zob. materiały pomocnicze – zał. 1), mikroskopy;
zestaw do barwienia safraniną z zielenią trwałą (zob. materiały pomocnicze – zał. 2).
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat budowy pierwotnej i wtórnej korzenia, morfologii korzenia oraz identyfikacji tkanek roślinnych z zastosowaniem barwienia różnicowego.
Nauczyciel przygotowuje na zajęcia niezbędny sprzęt do przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej (dla każdej grupy) oraz barwienia safraniną z zielenią trwałą (jeden zestaw) – zob. materiały pomocnicze.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Uczniowie w parach formułują pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego. Uczniowie przygotowują preparat według instrukcji zawartej w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel w razie potrzeby służy pomocą.
Nauczyciel lub chętny uczeń przedstawia proces przygotowywania barwnika do preparatu mikroskopowego, zgodnie z instrukcją zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie barwią swoje skrawki w przygotowanym roztworze i w grupach obserwują preparaty pod mikroskopem. Chętni uczniowie wskazują rozpoznane tkanki roślinne.
Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu w sekcji „Symulacja interaktywna I” przeprowadzają obserwację budowy pierwotnej korzenia rośliny dwuliściennej, zwracając uwagę na ułożenie wiązek przewodzących oraz wybarwienie poszczególnych komórek. Następnie wykonują polecenie nr 2: „Po obejrzeniu filmu instruktażowego na temat sposobu dokumentowania obserwacji mikroskopowej wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek przedstawiający budowę pierwotną korzenia rośliny dwuliściennej. Zwróć uwagę na kształt i rodzaj komórek. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”. Chętne osoby przedstawiają swój rysunek na forum klasy.
Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu w sekcji „Symulacja interaktywna II” przeprowadzają obserwację przekroju poprzecznego korzenia tataraku, zwracając uwagę na ułożenie tkanek oraz wybarwienie poszczególnych komórek. Następnie wykonują polecenie nr 1: „Przeciągnij prawidłowe nazwy i podpisz elementy budowy korzenia tataraku”. Wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na pytania sformułowane we wstępnej fazie lekcji.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem – specjalistą w dziedzinie, której dotyczy e‑materiał. Sformułuj pytania, które chcesz mu zadać.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” na lekcjach: „Korzeń – budowa pierwotna i wtórna”, „Wytwory skórki pędu i korzenia i ich znaczenie”, „Identyfikacja tkanek roślinnych z zastosowaniem barwienia różnicowego”, „Morfologia korzenia”, „Typy systemów korzeniowych”.