Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Wirtualny mikroskop. Korzeń

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
III. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
5) przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
2. Rośliny lądowe i wtórnie wodne. Uczeń:
3) rozpoznaje tkanki roślinne na preparacie mikroskopowym (w tym wykonanym samodzielnie), na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego.

  • Przeprowadzisz obserwację mikroskopową korzenia.

  • Rozpoznasz wybrane tkanki roślinne korzenia na preparacie mikroskopowym.

  • Wymienisz nazwy kilku barwników histologicznych i określisz efekt barwienia wybranych związków chemicznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • symulacja;

  • obserwacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego (zob. materiały pomocnicze – zał. 1), mikroskopy;

  • zestaw do barwienia safraniną z zielenią trwałą (zob. materiały pomocnicze – zał. 2).

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat budowy pierwotnej i wtórnej korzenia, morfologii korzenia oraz identyfikacji tkanek roślinnych z zastosowaniem barwienia różnicowego.

  2. Nauczyciel przygotowuje na zajęcia niezbędny sprzęt do przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki roślinnej (dla każdej grupy) oraz barwienia safraniną z zielenią trwałą (jeden zestaw) – zob. materiały pomocnicze.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Uczniowie w parach formułują pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy. Każdy zespół otrzymuje zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego. Uczniowie przygotowują preparat według instrukcji zawartej w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel w razie potrzeby służy pomocą.

  2. Nauczyciel lub chętny uczeń przedstawia proces przygotowywania barwnika do preparatu mikroskopowego, zgodnie z instrukcją zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie barwią swoje skrawki w przygotowanym roztworze i w grupach obserwują preparaty pod mikroskopem. Chętni uczniowie wskazują rozpoznane tkanki roślinne.

  3. Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu w sekcji „Symulacja interaktywna I” przeprowadzają obserwację budowy pierwotnej korzenia rośliny dwuliściennej, zwracając uwagę na ułożenie wiązek przewodzących oraz wybarwienie poszczególnych komórek. Następnie wykonują polecenie nr 2: „Po obejrzeniu filmu instruktażowego na temat sposobu dokumentowania obserwacji mikroskopowej wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek przedstawiający budowę pierwotną korzenia rośliny dwuliściennej. Zwróć uwagę na kształt i rodzaj komórek. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”. Chętne osoby przedstawiają swój rysunek na forum klasy.

  4. Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu w sekcji „Symulacja interaktywna II” przeprowadzają obserwację przekroju poprzecznego korzenia tataraku, zwracając uwagę na ułożenie tkanek oraz wybarwienie poszczególnych komórek. Następnie wykonują polecenie nr 1: „Przeciągnij prawidłowe nazwy i podpisz elementy budowy korzenia tataraku”. Wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązanie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie odpowiadają na pytania sformułowane we wstępnej fazie lekcji.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem – specjalistą w dziedzinie, której dotyczy e‑materiał. Sformułuj pytania, które chcesz mu zadać.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

RCic6oRxMZES1

Załącznik 1. Zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego.
Plik PDF o rozmiarze 79.89 KB w języku polskim
RmT9De5XUjzYW

Załącznik 2. Zestaw do barwienia safraniną z zielenią trwałą.
Plik PDF o rozmiarze 95.25 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” na lekcjach: „Korzeń – budowa pierwotna i wtórna”, „Wytwory skórki pędu i korzenia i ich znaczenie”, „Identyfikacja tkanek roślinnych z zastosowaniem barwienia różnicowego”, „Morfologia korzenia”, „Typy systemów korzeniowych”.