Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Ekonomiczne konsekwencje realnego socjalizmu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
2) przedstawia zmiany w międzynarodowym ładzie politycznym i gospodarczym w XXI wieku;
4) wyjaśnia na przykładach wzajemne zależności polityczne, gospodarcze i kulturowe pomiędzy państwami o różnym poziomie PKB i różnej jego strukturze; wyjaśnia znaczenie okresu kolonializmu w tych zależnościach;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie realnego socjalizmu;
omawia cechy realnego socjalizmu;
porównuje gospodarki realnego socjalizmu i kapitalizmu;
ocenia skutki realnego socjalizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
rozmowa nauczająca;
quiz;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.
2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie poznają definicję realnego socjalizmu – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją realnego socjalizmu. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
2. Klasa zapoznaje się z treścią w sekcji „Przeczytaj”, wszyscy zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.
3. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Następnie w parach wykonują ćwiczenia do multimedium.
4. Uczniowie przechodzą do dyskusji, w czasie której porównują ustrój realnego socjalizmu ze znanym im z życia codziennego kapitalizmem oraz oceniają realny socjalizm.
5. Na koniec wybrana osoba przedstawia wioski, po czym uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
1. Chętne osoby dokańczają zdanie “Realny socjalizm jest jak…, ponieważ…”
2. Uczniowie wypowiadają się się na temat swojego zaangażowania w zajęcia. Wybranym osobom nauczyciel wystawia oceny.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
2. Uczniowie opracowują krótką notatkę z lekcji.
Materiały pomocnicze:
Jerzy Kochan, Socjalizm, Warszawa 2013. Jesús Huerta de Soto, Socjalizm, rachunek ekonomiczny i funkcja przedsiębiorcza, Wrocław 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może zostać wykorzystane jako inspiracja do przygotowania prezentacji dotyczącej skutków wprowadzania gospodarki centralnie planowanej w Polsce i ZSRS.