Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Warunki chowu zwierząt w Polsce. Główne zwierzęta gospodarskie w Polsce i kierunki ich chowu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia, wielkość pogłowia zwierząt hodowlanych w Polsce;
wyjaśnia, jaka jest obsada zwierząt hodowlanych w Polsce;
charakteryzuje, główne obszary hodowli zwierzęcej w Polsce.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, metody operatywne (analiza tekstu e‑materiału, danych statystycznych, filmu edukacyjnego), drzewo decyzyjne
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/ monitor dotykowy/ tablety, e‑materiał, mapa fizyczna Polski, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
GUS, Zwierzęta gospodarskie w 2020 r., GUS, Warszawa 2018, dostępne w internecie: stat.gov.pl (dostęp 20.10.2021).
Informacje o chowie zwierząt z perspektywy wegan: tydzien‑na‑weganie.pl (dostęp 20.10.2021).
Portal dla rolników: agropolska.pl (dostęp 20.10.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi o przypomnienie czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych wpływających na rozwój rolnictwa. Czy te same czynniki jednakowo wpływają na produkcję roślinną i zwierzęcą? Dlaczego? Pogadanka.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia różnicę między terminami chów i hodowla.
Uczniowie podają przykłady zwierząt hodowlanych (w Polsce i na świecie).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.
Uczniowie w grupach zapoznają się z filmem edukacyjnym.
Na podstawie filmu (w grupach) wynotowują regiony (miejsca) hodowli zwierząt w Polsce, wyjaśniają, dlaczego hodowla rozwija się właśnie w tych miejscach, omawiają tendencje w rozwoju hodowli poszczególnych gatunków,
Uczniowie wykorzystują dane statystyczne zawarte w tekście e‑materiału („Przeczytaj”) dotyczące wielkości pogłowia i obsady zwierząt hodowlanych.
Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu wybrana grupa uczniów prezentuje odpowiedzi dla jednego rodzaju zwierząt, a pozostali uczniowie (w razie potrzeby) uzupełniają: regiony hodowli (województwa dominujące w hodowli danego rodzaju zwierząt), określają typ hodowli – intensywna czy ekstensywna, następnie uczniowie wskazują omawiane regony na mapie Polski
Po omówieniu wszystkich rodzajów zwierząt hodowlanych (każdy omawia inna grupa uczniów) przedstawionych w filmie edukacyjnym, nauczyciel rozdaje grupom uczniów arkusze papieru. Uczniowie w grupach opracowują drzewo decyzyjne do problemu „Czy w Polsce należy rozszerzać hodowlę zwierząt egzotycznych, np. strusi, lam?”.
Uczniowie wspólnie rozważają możliwe odpowiedzi, ich pozytywne i negatywne skutki, wyciągają wnioski.
Przedstawiciele grup omawiają swoje drzewa decyzyjne.
Nauczyciel, zwracając uwagę na warunki chowu zwierząt w Polsce, podkreśla wnioski, które podali uczniowie, omawiając swoje prace.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału (jeżeli nie zdążą, nauczyciel może zadać wybrane ćwiczenia jako pracę domową).
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Korzystając z różnych źródeł informacji, wymień gatunki zwierząt hodowlanych, które dominują w okolicy Twojego miejsca zamieszkania. Wyjaśnij przyczyny tej dominacji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Fragmenty filmu edukacyjnego można wykorzystać na lekcji dotyczącej chowu zwierząt na świecie (zakres podstawowy: X. 3). Film edukacyjny uczeń może wykorzystać w procesie samokształcenia.