Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Jak powstaje ustawa? Senat
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) porównuje ścieżkę legislacyjną wymaganą do zmiany Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, tworzenia ustaw, ustawy budżetowej i projektów uznanych za pilne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje etapy rozpatrywania ustawy w senacie;
rozważa znaczenie prac nad ustawą w komisjach senatu;
analizuje różne efekty senackich prac nad ustawą.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiałów źródłowych;
plakat.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie zapoznają się z fragmentem artykułu Łukasza Rogojsza (materiały pomocnicze).
2. Burza mózgów: Dlaczego tak istotne mogłoby okazać się zwycięstwo opozycji w wyborach do izby wyższej? W jaki sposób mogłoby to wpłynąć na proces reform prowadzonych przez partię rządzącą, gdyby uzyskała ona przewagę jedynie w sejmie?
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie analizują schemat interaktywny i rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1–3 i 7. Po upływie wyznaczonego czasu chętnie/wybrane osoby odczytują swoje rozwiązania, a pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność i w razie potrzeby uzupełniają odpowiedzi.
2. Ćwiczenia interaktywne 4–5 i 8. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia w parach. Chętne/wybrane pary przedstawiają swoje rozwiązania, a pozostali uczniowie weryfikują i komentują ich poprawność.
3. Uczniowie w grupach sześcioosobowych przygotowują plakat wyborczy dla opozycji, którego celem jest przejęcie większości w senacie, aby zwiększyć wpływ na proces legislacyjny. Uczniowie powinni zadbać, by plakat w sposób klarowny wyjaśniał założoną strategię i zachęcał wyborców do głosowania. Mogą również umieścić na nim elementy graficzne, które wzmocnią przekaz.
4. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie wieszają swoje plakaty na ścianach klasy lub na tablicy (magnesy), a następnie wszyscy uczniowie oglądają powstałą w ten sposób galerię.
Faza podsumowująca
1. Powrót do pytania z początku lekcji – Dlaczego tak istotne mogłoby okazać się zwycięstwo opozycji w wyborach do izby wyższej? W jaki sposób mogłoby to wpłynąć na proces reform prowadzonych przez partię rządzącą, gdyby uzyskała ona przewagę jedynie w sejmie? Chętni/wybrani uczniowie uzupełniają wyjaśnienia.
Praca domowa:
Poszukaj informacji o losach wybranej ustawy i opisz, krok po kroku, jak procedowano ją w senacie.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat interaktywny uczniowie mogą wykorzystać do przeprowadzenia symulacji prac nad ustawą w senacie.