Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Nazizm
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym było NSDAP i niemiecki narodowy socjalizm;
omawia dojście Hitlera do władzy i budowę scentralizowanego państwa - Trzeciej Rzeszy;
wymienia najważniejsze cechy ideologii nazistowskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? W ten spoósb uczniowie określają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego genezy nazizmu. Uwaga: każde z pytań powinno rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają.
Praca z multimedium („Linia chronologiczna”). Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem i wykonują w parach polecenie nr 2: „Wyjaśnij, jaką rolę w drodze do zdobycia władzy Adolf Hitler przypisywał narodowi. Jaką funkcję w ideologii nazistowskiej pełniło pojęcie „narodu”?”. Wskazana para lub ochotnik przedstawia odpowiedź, nauczyciel w razie potrzeby koryguje ewentualne błędy i dopowiada pominięte, a istotne informacje. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, przedstawiając okoliczności przyjęcia swastyki za oficjalny symbol nazizmu i Trzeciej Rzeszy.
Praca z drugim multimedium. Nauczyciel odtwarza film i prosi, aby uczniowie wykonali indywidualnie polecenie nr 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Zadaniem uczniów jest wyjaśnienie, kto według NSDAP i ideologii nazistowskiej był wrogiem narodu niemieckiego.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Czy jest jakieś zagadnienie, które wymaga wyjaśnienia?
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, omawia pracę domową.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1, 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
O. Strasser, Hitler and I, Londyn 1940.
A. Bullock, Hitler. Studium tyranii, tłum. T. Evert, Warszawa 1969.
A. Hitler, Mein Kampf (Moja walka). Tekst wraz z komentarzem historycznym, Wrocław 2005.
R.S. Rose, Krytyczny słownik mitów i symboli nazizmu, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z linią chronologiczną, aby przygotować się do późniejszej pracy. Multimedium można także wykorzystać w lekcji omawiającej totalitaryzmy w XX wieku.