Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Wirtualny mikroskop. Tkanka nerwowa

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
III. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
5) przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
1. Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Uczeń:
1) rozpoznaje tkanki zwierzęce na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Dokonasz obserwacji mikroskopowej tkanki nerwowej.

  • Przeanalizujesz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego.

  • Rozpoznasz elementy budowy tkanki nerwowej na preparacie mikroskopowym.

  • Wymienisz nazwy kilku barwników histologicznych i określisz efekt barwienia wybranych związków chemicznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • symulacja;

  • prezentacja;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Chętni/wybrani uczniowie pozyskują samodzielnie materiały dotyczące zasad przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki nerwowej, takie jak filmy i fotografie, z pomocą których przedstawią w formie prezentacji informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytania:
    – Jakie są najczęściej stosowane barwniki preparatów mikroskopowych w histologii?
    – Czym się charakteryzują?
    Uzupełnia wypowiedzi uczniów, koryguje ewentualne błędy.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują zasady przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki nerwowej, z wykorzystaniem wyszukanych materiałów. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub koryguje błędy, odpowiada na pytania uczniów.

  2. Praca z multimedium („Symulacja interaktywna I”). Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację neuronu rdzenia kręgowego, zwracając uwagę na kształt, wielkość oraz wybarwienie komórki nerwowej. Następnie wykonują polecenie nr 3: „Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek neuronu rdzenia kręgowego. Zwróć uwagę na kształt oraz wybarwienie tej struktury. Podpisz elementy budowy komórki nerwowej. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji tkanki. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”. Chętne osoby prezentują swoje rysunki na forum klasy.

  3. Praca z drugim multimedium („Symulacja interaktywna II”). Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację przekroju poprzecznego przez rdzeń kręgowy, zwracając uwagę na kształt i wybarwienie tej struktury oraz lokalizację istoty białej i istoty szarej. Następnie wykonują polecenie nr 1, w którym mają za zadanie podpisać elementy budowy rdzenia kręgowego. Wybrana osoba prezentuje swoje rozwiązanie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Każdy uczeń formułuje trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tkanki nerwowej i przekazuje je osobie z pary. Następnie uczniowie oceniają prawdziwość otrzymanych zdań.

  2. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek preparatu mikroskopowego, przedstawiającego przekrój poprzeczny przez rdzeń kręgowy, zamieszczonego w sekcji „Symulacja interaktywna II”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” m.in. na lekcjach: „Tkanka nerwowa”, „Budowa i rodzaje nerwów”, „Budowa rdzenia kręgowego”.