Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Wirtualny mikroskop. Tkanka nerwowa
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dokonasz obserwacji mikroskopowej tkanki nerwowej.
Przeanalizujesz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego.
Rozpoznasz elementy budowy tkanki nerwowej na preparacie mikroskopowym.
Wymienisz nazwy kilku barwników histologicznych i określisz efekt barwienia wybranych związków chemicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
ćwiczenia laboratoryjne;
symulacja;
prezentacja;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Chętni/wybrani uczniowie pozyskują samodzielnie materiały dotyczące zasad przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki nerwowej, takie jak filmy i fotografie, z pomocą których przedstawią w formie prezentacji informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytania:
– Jakie są najczęściej stosowane barwniki preparatów mikroskopowych w histologii?
– Czym się charakteryzują?
Uzupełnia wypowiedzi uczniów, koryguje ewentualne błędy.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują zasady przygotowania preparatu mikroskopowego z tkanki nerwowej, z wykorzystaniem wyszukanych materiałów. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub koryguje błędy, odpowiada na pytania uczniów.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna I”). Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację neuronu rdzenia kręgowego, zwracając uwagę na kształt, wielkość oraz wybarwienie komórki nerwowej. Następnie wykonują polecenie nr 3: „Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek neuronu rdzenia kręgowego. Zwróć uwagę na kształt oraz wybarwienie tej struktury. Podpisz elementy budowy komórki nerwowej. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji tkanki. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”. Chętne osoby prezentują swoje rysunki na forum klasy.
Praca z drugim multimedium („Symulacja interaktywna II”). Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację przekroju poprzecznego przez rdzeń kręgowy, zwracając uwagę na kształt i wybarwienie tej struktury oraz lokalizację istoty białej i istoty szarej. Następnie wykonują polecenie nr 1, w którym mają za zadanie podpisać elementy budowy rdzenia kręgowego. Wybrana osoba prezentuje swoje rozwiązanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Każdy uczeń formułuje trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tkanki nerwowej i przekazuje je osobie z pary. Następnie uczniowie oceniają prawdziwość otrzymanych zdań.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek preparatu mikroskopowego, przedstawiającego przekrój poprzeczny przez rdzeń kręgowy, zamieszczonego w sekcji „Symulacja interaktywna II”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” m.in. na lekcjach: „Tkanka nerwowa”, „Budowa i rodzaje nerwów”, „Budowa rdzenia kręgowego”.