Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Dziuba

Przedmiot: Matematyka

Temat: Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria. Zakres podstawowy. Uczeń:

7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formułuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa,

  • opisuje własność odcinka łączącego środki ramion w trójkącie,

  • stosuje poznane fakty i twierdzenia do rozwiązywania problemów geometrycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • praca z ekspertem;

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Przed lekcją nauczyciel wyłania wśród uczniów czterech ekspertów, którzy zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  • Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i jej cele, wspólnie ustalają kryteria sukcesu.

  • Uczniowie przypominają twierdzenie Talesa.

Faza realizacyjna:

  • Na lekcji uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy, eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań, które przygotowali w domu (zadania oparte na przykładach z sekcji „Przeczytaj”). W razie problemów służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom Galerię zdjęć interaktywnych. Uczniowie pracują indywidualnie, próbują samodzielnie rozwiązywać zadania z sekcji Przeczytaj. Po zapoznaniu się uczniów z materiałem omawia ewentualne problemy związane z jego niezrozumieniem.

  • Uczniowie w parach rozwiązują zadnia umieszczone pod Galerią zdjęć interaktywnych.

  • Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” nr 4‑8.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak …”.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się” nr 1‑3.

Materiały pomocnicze:

  • Twierdzenie Talesahttps://epodreczniki.pl/ksztalcenie‑ogolne/szkola‑ponadpodstawowa/matematyka?cc=4254Twierdzenie Talesa

Wskazówki metodyczne:

Galerię zdjęć interaktywnych można potraktować jako zadania dotyczące podobieństwa trójkątów.