Dla nauczyciela
Autor: Paweł Dziuba
Przedmiot: Matematyka
Temat: Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy. Uczeń:
7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa,
opisuje własność odcinka łączącego środki ramion w trójkącie,
stosuje poznane fakty i twierdzenia do rozwiązywania problemów geometrycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
praca z ekspertem;
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją nauczyciel wyłania wśród uczniów czterech ekspertów, którzy zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i jej cele, wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają twierdzenie Talesa.
Faza realizacyjna:
Na lekcji uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy, eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań, które przygotowali w domu (zadania oparte na przykładach z sekcji „Przeczytaj”). W razie problemów służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.
Nauczyciel przedstawia uczniom Galerię zdjęć interaktywnych. Uczniowie pracują indywidualnie, próbują samodzielnie rozwiązywać zadania z sekcji Przeczytaj. Po zapoznaniu się uczniów z materiałem omawia ewentualne problemy związane z jego niezrozumieniem.
Uczniowie w parach rozwiązują zadnia umieszczone pod Galerią zdjęć interaktywnych.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” nr 4‑8.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak …”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się” nr 1‑3.
Materiały pomocnicze:
Twierdzenie TalesaTwierdzenie Talesa
Wskazówki metodyczne:
Galerię zdjęć interaktywnych można potraktować jako zadania dotyczące podobieństwa trójkątów.