Dany jest czworokąt wypukły . Punkty i są odpowiednio środkami boków i (rysunek). Udowodnij, że .
Rm4vyhDaSGmht
RT65XUg4S3SD5
Oznaczmy przez środek przekątnej . Na podstawie twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Talesa wnioskujemy, że proste i są równoległe oraz . Analogicznie udowadniamy, że proste i są równoległe oraz . Wykorzystując nierówność trójkąta otrzymujemy . Warto zauważyć, że równość zachodzi wtedy i tylko wtedy, gdy punkt leży na odcinku , a to ma miejsce wtedy i tylko wtedy, gdy proste i są równoległe.
R1C1uOIHRbq7i2
Ćwiczenie 4
Przekątne i czworokąta przecinają się w punkcie . Na odcinku zaznaczono punkt , natomiast na odcinku punkt . Znając długości odcinków: , , oraz , , dopasuj proporcję odcinków powstałych na przekątnych do równoległości odpowiednich prostych. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Przekątne i czworokąta przecinają się w punkcie . Na odcinku zaznaczono punkt , natomiast na odcinku punkt . Znając długości odcinków: , , oraz , , dopasuj proporcję odcinków powstałych na przekątnych do równoległości odpowiednich prostych. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Przekątne i czworokąta przecinają się w punkcie . Na odcinku zaznaczono punkt , natomiast na odcinku punkt . Znając długości odcinków: , , oraz , , dopasuj proporcję odcinków powstałych na przekątnych do równoległości odpowiednich prostych:
<span aria-label="E F, długość odcinka, koniec długości odcinka, A B" role="math"><math><mi>E</mi><mi>F</mi><mo> </mo><mo>|</mo><mo>|</mo><mo> </mo><mi>A</mi><mi>B</mi></math></span>, <span aria-label="A B, długość odcinka, koniec długości odcinka, C D" role="math"><math><mi>A</mi><mi>B</mi><mo> </mo><mo>|</mo><mo>|</mo><mo> </mo><mi>C</mi><mi>D</mi></math></span>, <span aria-label="C D, długość odcinka, koniec długości odcinka, E F" role="math"><math><mi>C</mi><mi>D</mi><mo> </mo><mo>|</mo><mo>|</mo><mo> </mo><mi>E</mi><mi>F</mi></math></span>
2
Ćwiczenie 5
Uzasadnij, że środkowe w trójkącie przecinają się w jednym punkcie i że dzieli on każdą z nich w stosunku , licząc od wierzchołka.
R5JPia9MToXcE
Niech punkt będzie środkiem boku , punkt środkiem boku oraz punkt punktem przecięcia środkowych i . Z twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Talesa lub z twierdzenia o odcinku łączącym środki boków w trójkącie otrzymujemy, że odcinek jest równoległy do oraz, że jest dwa razy krótszy od . Następnie z podobieństwa trójkątów oraz () dostajemy . Powtarzając rozumowanie dla pary środkowych i dowodzimy, że punkt przecięcia tych środkowych dzieli je w stosunku licząc od wierzchołków. Do dowodu, że są współpękowe wystarczy zauważyć, że na odcinku jest tylko jeden punkt, który dzieli ją w stosunku licząc od wierzchołka , stąd wniosek, że środkowe i przecięły środkową tym samym punkcie.
2
Ćwiczenie 6
Dany jest czworokąt wypukły , którego przekątne przecinają się w punkcie . Na przekątnej dane są jeszcze dwa punkty i , dzielące ją wraz z punktem na cztery równe części, tzn. . Na przekątnej dane są jeszcze punkty i , które wraz z dzielą ją na cztery równe części, tzn. (rysunek). Oblicz stosunek pól czworokątów i .
R1XcT3KZAQuv5
Z twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Talesa wynika, że odcinki , , i są równoległe, więc i są trapezami o stosunku wysokości . Ponadto z twierdzenia Talesa lub z podobieństwa trójkątów () dostajemy, że . Zatem .
3
Ćwiczenie 7
W pięciokącie gwiaździstym zachodzą równości , , i (rysunek). Uzasadnij, że odcinki , , maja równa długość.
R1UMUdClWBRnf
Rirh6JwiS5gcA
3
Ćwiczenie 8
Środki boków i oraz i pięciokąta wypukłego połączono odcinkami i , których środki również połączono odcinkiem (rysunek). Udowodnij, że odcinek ten jest równoległy do boku i równy .
R1dRtbfZat64l
Poprowadźmy jeszcze przekątną i oznaczmy jej środek przez . Stosując kilka razy twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa lub twierdzenie o odcinku łączącym środki ramion otrzymujemy, że czworokąt jest równoległobokiem, którego przekątne i połowią się w punkcie . Z twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Talesa otrzymujemy równoległość i oraz równoległość odcinków i , co daje równoległość i . Ponadto wiemy, że co jest równoważne z tezą ćwiczenia.