Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Spisek ludzi zdrabniających – obraz szkoły w Ferdydurke Witolda Gombrowicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje poglądy Witolda Gombrowicza na temat systemu edukacji oraz roli, jaką odgrywa on w życiu człowieka,
wskazuje, jaką funkcję pełni szkoła w świecie przedstawionym Ferdydurke Witolda Gombrowicza,
analizuje wybrane fragmenty Ferdydurke Witolda Gombrowicza, zwracając uwagę na sposób kreacji obrazu szkoły, nauczycieli oraz uczniów,
wskazuje elementy groteski pojawiające się we fragmentach Ferdydurke Witolda Gombrowicza przedstawiających szkołę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z blokiem tekstowym e‑materiału oraz przeczytanie rozdziału II Ferdydurke.
Przygotowuje fragment filmu Ferdydurke z 1991 r. w reżyserii Jerzego Skolimowskiego: lekcja języka polskiego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Lekcja rozpoczyna się od wyświetlenia przez nauczyciela fragmentu filmu Ferdydurke. Po jego obejrzeniu uczniowie dzielą się swoimi wrażeniami.
Nauczyciel zadaje pytania:
1. Jak sądzicie, na podstawie lektury Ferdydurke, co nie podoba się w szkole Witoldowi Gombrowiczowi?
2. Czy we współczesnej szkole podobałoby mu się bardziej?
3. Jak podoba się wam polska szkoła w XXI wieku?
4. Co jest w niej dobre, a co nie?
Uczniowie dyskutują, nauczyciel przysłuchuje się rozmowie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wysłuchują audiobooka, a następnie, w parach, przystępują
do wykonania poleceń 1. i 2.Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na 4‑osobowe zespoły. Wskazuje każdej grupie ćwiczenia do wykonania z sekcji „Sprawdź się”. Ważne, by były to ćwiczenia związane z pracą z tekstem.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania:
Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Witold Gombrowicz napisał, że „szkoła, wielki przeciwnik nowych idei, utrwala zaprzeszłość”. Ustosunkuj się do tego sformułowania, odnosząc się w dłuższej wypowiedzi pisemnej do wybranych tekstów kultury oraz własnych doświadczeń edukacyjnych.
Materiały pomocnicze:
Ferdydurke, film w reż. J. Skolimowskiego, 1991.
Witold Gombrowicz, Dziennik 1953–1956, Kraków 1997.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się
do lekcji powtórkowej.