Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Kto jest autorem dzieła filmowego?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje podejście do zagadnienia autora filmowego;
prześledzi, jak rozwój przemysłu filmowego wpływał na proces organizacji produkcji;
omówi cechy autora dzieła filmowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo AUTOR. Uczniowie na dużym arkuszu papieru tworzą mapę myśli związaną z tym słowem. Umieszczają na niej synonimy tego słowa, wszystkie skojarzenia, ozdabiają materiał. Prezentują wyniki swojej pracy (np. w formie planszy na ścianie).
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na podstawie tekstu w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” w e‑materiale dyskutuje z uczniami o różnicach między autorem tekstu literackiego a autorem filmu. Prosi, by przeanalizowali informacje z e‑materiału i sformułowali spostrzeżenia dotyczące tego, kogo można nazwać autorem filmowym.
Prowadzący zajęcia odtwarza głośno w klasie nagranie zamieszczone w sekcji multimedialnej. Na podstawie audiobooka uczniowie w parach wskazują cechy, którymi powinien odznaczać się autor dzieła filmowego.
Nauczyciel odtwarza na dużym ekranie mapę myśli. Po jej analizie klasa zostaje podzielona na dwa zespoły.
- Grupa 1 charakteryzuje kierunki rozwoju kina, zwracając uwagę na kwestię autorstwa w każdym z nich.
- Grupa 2 omawia, na którym etapie rozwoju filmu za autora dzieła zaczęto uważać reżysera.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie wykonują oba ćwiczenia z sekcji „Mapa myśli”. Chętne osoby prezentują odpowiedzi.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Zapoznaj się z audiobookiem i scharakteryzuj krótko każdą z osób, które pretendują (bądź pretendowały na jakimś etapie rozwoju kina) do miana autora dzieła filmowego.
Materiały pomocnicze:
Jerzy Płażewski, Historia filmu dla każdego, Warszawa 1968.
Joanna Wojnicka, Olga Katafiasz, Słownik wiedzy o filmie, Bielsko‑Biała 2005.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.