Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Kto jest autorem dzieła filmowego?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Teksty polecane do samokształcenia
15) Ewelina Nurczyńska‑Fidelska, Barbara Parniewska, Ewa Popiel‑Popiołek, Halina Ulińska, Film w szkolnej edukacji humanistycznej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przeanalizuje podejście do zagadnienia autora filmowego;

  • prześledzi, jak rozwój przemysłu filmowego wpływał na proces organizacji produkcji;

  • omówi cechy autora dzieła filmowego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo AUTOR. Uczniowie na dużym arkuszu papieru tworzą mapę myśli związaną z tym słowem. Umieszczają na niej synonimy tego słowa, wszystkie skojarzenia, ozdabiają materiał. Prezentują wyniki swojej pracy (np. w formie planszy na ścianie).

  2. Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel na podstawie tekstu w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” w e‑materiale dyskutuje z uczniami o różnicach między autorem tekstu literackiego a autorem filmu. Prosi, by przeanalizowali informacje z e‑materiału i sformułowali spostrzeżenia dotyczące tego, kogo można nazwać autorem filmowym.

  2. Prowadzący zajęcia odtwarza głośno w klasie nagranie zamieszczone w sekcji multimedialnej. Na podstawie audiobooka uczniowie w parach wskazują cechy, którymi powinien odznaczać się autor dzieła filmowego.

  3. Nauczyciel odtwarza na dużym ekranie mapę myśli. Po jej analizie klasa zostaje podzielona na dwa zespoły.
    - Grupa 1 charakteryzuje kierunki rozwoju kina, zwracając uwagę na kwestię autorstwa w każdym z nich.
    - Grupa 2 omawia, na którym etapie rozwoju filmu za autora dzieła zaczęto uważać reżysera.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie indywidualnie wykonują oba ćwiczenia z sekcji „Mapa myśli”. Chętne osoby prezentują odpowiedzi.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z audiobookiem i scharakteryzuj krótko każdą z osób, które pretendują (bądź pretendowały na jakimś etapie rozwoju kina) do miana autora dzieła filmowego.

Materiały pomocnicze:

  • Jerzy Płażewski, Historia filmu dla każdego, Warszawa 1968.

  • Joanna Wojnicka, Olga Katafiasz, Słownik wiedzy o filmie, Bielsko‑Biała 2005.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.