Autor: Julia Wódka

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzory Viete'a - podsumowanie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

3) stosuje wzory Viète’a dla równań kwadratowych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje sposoby rozwiązywania zadań z wykorzystaniem wzorów Viete'a;

  • wyprowadza wzory Viete'a dla równania kwadratowego;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw przygotowanych ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa

  • metoda krokodyla

  • gra edukacyjna

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

Nauczyciel przedstawia temat lekcji: „Wzory Viete'a - podsumowanie”, następnie wspólne z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna: Uczniowie bazują na wiedzy z wcześniejszych lekcji i na przykładach z sekcji „Przeczytaj”, które wcześniej samodzielnie opracowali w domu.

Uczniowie indywidualnie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, metodą krokodyla. Krokodylem jest nauczyciel, który „czeka nieruchomo na brzegu rzeki” i „ożywia się” tylko w przypadku, gdy uczeń nie może sobie poradzić z zadaniem.

Wśród uczniów wyłonieni zostają uczniowie, którzy rozwiązali ćwiczenia interaktywne w najkrótszym czasie, popełniając przy tym najmniej błędów. Najlepsi uczniowie przystępują do gry edukacyjnej, zwycięzca może zostać nagrodzony oceną.

Faza podsumowująca:

Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.

Praca domowa:

  • Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń interaktywnych 7 i 8. Następnie przesyłają je do siebie za pomocą poczty elektronicznej, rozwiązują i dzielą się wynikiem.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Gra edukacyjna może posłużyć uczniom do powtórzenia przed sprawdzianem.  Można ją też wykorzystać, rozwiązując równania kwadratowe różnymi metodami. .