Dla nauczyciela
Autor: Julia Wódka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzory Viete'a - podsumowanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) stosuje wzory Viète’a dla równań kwadratowych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje sposoby rozwiązywania zadań z wykorzystaniem wzorów Viete'a;
wyprowadza wzory Viete'a dla równania kwadratowego;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw przygotowanych ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
metoda krokodyla
gra edukacyjna
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat lekcji: „Wzory Viete'a - podsumowanie”, następnie wspólne z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna: Uczniowie bazują na wiedzy z wcześniejszych lekcji i na przykładach z sekcji „Przeczytaj”, które wcześniej samodzielnie opracowali w domu.
Uczniowie indywidualnie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, metodą krokodyla. Krokodylem jest nauczyciel, który „czeka nieruchomo na brzegu rzeki” i „ożywia się” tylko w przypadku, gdy uczeń nie może sobie poradzić z zadaniem.
Wśród uczniów wyłonieni zostają uczniowie, którzy rozwiązali ćwiczenia interaktywne w najkrótszym czasie, popełniając przy tym najmniej błędów. Najlepsi uczniowie przystępują do gry edukacyjnej, zwycięzca może zostać nagrodzony oceną.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń interaktywnych 7 i 8. Następnie przesyłają je do siebie za pomocą poczty elektronicznej, rozwiązują i dzielą się wynikiem.
Materiały pomocnicze:
Równanie kwadratoweRównanie kwadratowe
Wskazówki metodyczne:
Gra edukacyjna może posłużyć uczniom do powtórzenia przed sprawdzianem. Można ją też wykorzystać, rozwiązując równania kwadratowe różnymi metodami. .