Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Wojna ze Związkiem Sowieckim – Plan Barbarossa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia okoliczności agresji Trzeciej rzeszy na Związek Sowiecki.
wymienia najważniejsze etapy wojny na terenie ZSRS oraz bitwy, które miały znaczenie dla dalszego przebiegu II wojny światowej.
tłumaczy znaczenie takich określeń jak m.in. operacja Barbarossa, Wielka Wojna Ojczyźniana, łuk kurski, kocioł stalingradzki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wojna ze Związkiem Sowieckim – Plan Barbarossa”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Animacja” (animacja prezentująca przebieg bitwy pod Stalingradem) tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali prezentację w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”, aby w fazie wstępnej przedstawić ją na forum klasy.
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji i na tej podstawie dobiera uczniów w pary. Prosi o przygotowanie pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć i udostępnionym przed zajęciami e‑materiałem. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Omówienie pytań przygotowanych przez uczniów, dyskusja wstępna.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Nauczyciel może wytypować dwie osoby, które przedstawią przebieg działań wojennych do ataku na Moskwę (1941 r.) oraz po nim (front w latach 1942 i 1943). Wskazani uczniowie (lub ochotnicy) prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniając ich wypowiedzi.
Prowadzący, nawiązując do animacji bitwy stalingradzkiej, z którą uczniowie zapoznali się przed zajęciami, zadaje im pytanie: Dlaczego Niemcy ponieśli klęskę w tej bitwie? Jakie miała ona znaczenie dla obu stron? Uczniowie krótko dyskutują, prezentując swoje propozycje odpowiedzi.
Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie nr 3: „Wskaż linię frontu w grudniu 1941 oraz grudniu 1942 r. Wyjaśnij, jakie znaczenie dla możliwości militarnych Trzeciej Rzeszy i dalszych działań wojennych miała taka linia frontu”. Poleca uczniom, aby podzielili się na 4‑osobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Nauczycie poleca, aby uczniowie w parach wykonali polecenie nr 2 z sekcji „Animacja”: scharakteryzowali strategię Niemiec na froncie wschodnim w kontekście bitwy stalingradzkiej. Wybrana dwójka uczniowska omawia swoją propozycję, pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Wojna ze Związkiem Sowieckim – Plan Barbarossa” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Prowadzący omawia przebieg zajęć, ocenia pracę uczniów, w tym również przedstawioną prezentację.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 4 i 5 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Zapoznaj się z filmami w sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. S. B. Lenard, M. Sobańska- -Bondaruk, Warszawa 2002.
D. M. Glantz, Od Donu do Dniepru. Ofensywa sowiecka grudzień 1942‑sierpień 1943, Oświęcim 2015.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Wskazówki metodyczne:
Informacje zawarte w mapie oraz filmach mogą być wykorzystane jako przypomnienie w lekcjach omawiających końcowy etap II wojny światowej, w tym utworzenie frontu we Włoszech oraz lądowanie aliantów w Normandii.