Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Teoria człowieka sowieckiego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
III. Struktura społeczna i problemy społeczne.
Uczeń:
5) rozważa zasadność teorii „człowieka sowieckiego” (bierność, roszczeniowość wobec państwa), odnosząc się do konkretnych współczesnych przykładów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie człowieka sowieckiego;
charakteryzuje człowieka sowieckiego;
analizuje, czy współczesny Polak ma w sobie cechy homo sovieticus.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
metoda plakatu;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A3, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie na tablicy zapisują pojęcie komunizm. Następnie przypominają sobie wszystko, co wiedzą na ten temat, i tworzą na tablicy mapę myśli. Na koniec podkreślają pojęcia, które odnoszą się do mentalności człowieka.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji, a następnie krótko omawiają genezę pojęcia homo sovieticus. Następnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z e‑materiału.
2. Następuje podział na dwie grupy. Uczniowie zapoznają się z filmem, przy czym jedna grupa zwraca uwagę na historyczne ujęcie człowieka sowieckiego, a druga – na współczesne.
3. Uczniowie w grupach wykonują plakaty przedstawiające cechy człowieka sowieckiego (wzór plakatu w załączniku): jedna w ujęciu historycznych, a druga – współczesnym. Wyniki pracy prezentowany jest na forum, po czym krótko porównują cechy jednego i drugiego. Na koniec wybrana osoba formułuje wnioski.
4. Następnie odbywa się krótka dyskusja: „Czy współczesny Polak jest przedstawicielem homo sovieticus?”. Uczniowie wypowiadają się na ten temat, a wnioski zamieszczają w ćwiczeniu 2 do filmu.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie dokańczają zdanie : „Homo sovieticus jest jak… ponieważ…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Wzór plakatu:
Piotr Wdowiak, Homo postsovieticus lub Homo sovieticus po latach, racjonalista.pl.
Józef Tischner, Etyka solidarności i Homo sovieticus, Kraków 1992.
aszw/ gma/, Aleksijewicz: czerwone imperium odeszło, ale sowiecki człowiek pozostał, dzieje.pl.
awl/ jo/ ap/, Centrum Lewady: 2/3 Rosjan żałuje rozpadu ZSRS, dzieje.pl.
Józef Tischner, Spowiedź rewolucjonisty. Czytając „Fenomenologię ducha” Hegla, Kraków 1993.
Rafał Woś, Homo sovieticus po latach, tygodnikpowszechny.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie mogą przygotować krótki referat na temat człowieka sowieckiego.