Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak definiuje się eksperyment?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres podstawowy

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość;

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji ,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń dowiaduje się:

  1. czym eksperyment różni się od doświadczenia,

  2. jak rodzi się pomysł eksperymentu fizycznego,

  3. jakie przesłanki są podstawą decyzji o przeprowadzeniu eksperymentu,

  4. jakie warunki należy wypełnić, by eksperyment mógł być zrealizowany.

Strategie nauczania:

Strategia nauczania: nauczanie przez dociekanie IBSE,

Metody nauczania

Lekcja oparta na informacjach przekazanych przez prowadzącego oraz na samouczku – zabawie w wykonanie eksperymentu.

Formy zajęć:

Praca zespołowa „burza mózgów”

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

materiały pomocnicze: strony www konkretnych eksperymentów fizycznych

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie według treści zawartej w pierwszej części e‑materiału. Ukazanie eksperymentów fizycznych jako aspiracji budzących się w młodym wieku.

Faza realizacyjna:

  1. „Burza mózgów” – stymulowana przez prowadzącego dyskusja, czym jest i jakie warunki powinien spełniać eksperyment – fizyczny i każdy inny,

  2. Zabawa w eksperyment – jak wyznaczyć współczynnik tarcia z pomocą równi pochyłej?

Faza podsumowująca:

  1. Pokazanie tych elementów eksperymentu, które występują zarówno w lekcyjnej „zabawie”, jak i w ogromnych eksperymentach współczesnych.

  2. Ukazanie kariery naukowej jako sposobu realizacji ambicji i planów życiowych

Praca domowa:

  • Dla profilu rozszerzonego: Zaproponuj eksperyment, w którym wyznaczony zostanie współczynnik tarcia wewnętrznego, czyli lepkości dla cieczy i gazów.

  • Dla profilu podstawowego: Opisz jeden z eksperymentów przytoczonych w zadaniu nr 1.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane jako inspiracja do wykonania na lekcji rzeczywistego pomiaru, może być też pokazane jako element multimedialny.