Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak definiuje się eksperyment? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń dowiaduje się:
|
Strategie nauczania: | Strategia nauczania: nauczanie przez dociekanie IBSE, |
Metody nauczania | Lekcja oparta na informacjach przekazanych przez prowadzącego oraz na samouczku – zabawie w wykonanie eksperymentu. |
Formy zajęć: | Praca zespołowa „burza mózgów” |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | materiały pomocnicze: strony www konkretnych eksperymentów fizycznych |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie według treści zawartej w pierwszej części e‑materiału. Ukazanie eksperymentów fizycznych jako aspiracji budzących się w młodym wieku. | |
Faza realizacyjna: | |
| |
Faza podsumowująca: | |
| |
Praca domowa: | |
| |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane jako inspiracja do wykonania na lekcji rzeczywistego pomiaru, może być też pokazane jako element multimedialny. |