Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
RMRblKqSGsQ9e2
Ćwiczenie 1
Alternatywny opis ćwiczenia:

Na osi czasu zaznaczone są lata w kolejności:
1600
1666
1798
1801
1851
1909
1911
1927

Do powyższych lat dopasuj słownie osiem poniższych najpiękniejszych eksperymentów w historii fizyki:
Możliwe odpowiedzi:
1. Doświadczalne potwierdzenie ruchu obrotowego Ziemi (Foucault).
2. Spadek swobodny ciał o różnej masie (Galileusz).
3. Wyznaczenie ładunku elektronu za pomocą spadającej w polu elektrycznym kropli oleju (Millikan).
4. Dyfrakcja elektronów na podwójnej szczelinie (Davisson i Germer).
6. Interferencja światła na dwóch szczelinach (Young).
7. Odkrycie jądra atomowego (Rutherford).
8. Rozszczepienie światła za pomocą pryzmatu (Newton).
9. Wyznaczenie ładunku elektronu za pomocą spadającej w polu elektrycznym kropli oleju (Millikan).
2
Ćwiczenie 2

Obrazek poniżej to fragment Fot. 1., gdzie jeden ze śladów cząstek ma kształt spirali.

RY9GjlfcF4dsA
R6YUCErX9MxPq
Wskaż właściwy element zdania. Spirala zwijała się / rozwijała, kiedy cząstka w swym ruchu kreśliła jej kształt.
2
Ćwiczenie 3
RMyiq5dLwQeis
Na ilustracji widoczne jest zdjęcie z komory pęcherzykowej. Na czarnym tle widać wiele białych prostych linii, które są śladami poruszających się naładowanych cząstek. W kilku miejscach widoczne są też białe kropki, które są pozostałością po zderzeniach naładowanych cząstek w komorze. Z kilku większych białych punktów obrazujących zderzenia naładowanych cząstek widać wiele nowych białych linii. W wyniku zderzenia większe cząstki rozbite zostały na pojedyncze protony i elektrony, które poruszając się również pozostawiły ślady w postaci białych linii.
3
Ćwiczenie 4

Obrazek poniżej to także fragment Fot. 2. Znajdź dwa ślady, które wychodzą z jednego punktu, ale zakrzywiają się w różnych kierunkach. Który z tych śladów należy do cząstki o większym pędzie?

Rcdh4zeGMZWbX
uzupełnij treść
3
Ćwiczenie 5

Pozyton został odkryty w 1932 roku przez amerykańskiego fizyka Carla Andersona. Obserwował on ślady cząstek promieniowania kosmicznego w komorze mgieł i zaobserwował ślady takie same jak ślady znanych już wtedy elektronów, ale zakrzywiające się w przeciwną stronę w polu magnetycznym. Postawił dwie hipotezy:

  1. Są to ślady elektronów, ale poruszających się w przeciwnym kierunku.

  2. Są to ślady cząstek poruszających się w tym samym kierunku co elektrony, ale o przeciwnym znaku ładunku elektrycznego.

RzsBnTeThaPNY

W celu wyjaśnienia, która z hipotez jest słuszna, umieścił w komorze płytkę ołowianą, w której cząstka traciła część swej energii. Ilustracja powyżej pokazuje zaobserwowany przez niego ślad po obu stronach płytki. Zobaczywszy go (i pamiętając, w którą stronę zakrzywiają się ślady elektronów) wiedział, że to nie kierunek ruchu, ale ładunek elektryczny cząstki jest przeciwny. Przedstaw rozumowanie, które go do takiego wniosku mogło doprowadzić.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6
R1l9oGvTID5uE
Wektor indukcji magnetycznej musi mieć kierunek 1. w lewo, 2. w prawo, 3. za ekran, 4. przed ekran, 5. prostopadły, 6. równoległy do ekranu i zwrot 1. w lewo, 2. w prawo, 3. za ekran, 4. przed ekran, 5. prostopadły, 6. równoległy.
3
Ćwiczenie 7

Mówi się, że kiedy fizyk angielski Michael Faraday eksperymentował w połowie XIX wieku ze zjawiskami elektromagnetyzmu, odwiedził go urzędnik administracji miejskiej. Faraday zademonstrował mu obserwowane efekty. Ten pokiwał głową i powiedział „Może to i ciekawe, tylko czy to się kiedyś komuś na coś przyda?” Faraday powiedział wtedy znamienne słowa „One day, sir, you will tax it”. (Pewnego dnia pan to opodatkuje.)

Objaśnij, jak rozumiesz tę aluzję.

uzupełnij treść
3
Ćwiczenie 8

Po awarii reaktora w Czarnobylu radioaktywny pył opadł na ziemię w pobliżu elektrowni. Wśród radioaktywnych substancji był izotop cezu o czasie połowicznego zaniku TIndeks dolny 1/2 = 30 lat. W rezultacie prowadzonego tam systematycznego monitoringu stwierdzono, że okres połowicznego zaniku tego izotopu w powierzchniowej warstwie gleby wynosi TIndeks dolny 1/2 = 17 lat. Jedną z hipotez było to, że równolegle z naturalnym rozpadem promieniotwórczym następowała migracja izotopu do głębszych warstw gleby, co również zmniejszało ilość substancji promieniotwórczej. Zaproponuj pomiar, który mógłby zweryfikować tę hipotezę.

uzupełnij treść